-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Den lekre
Dette kunne vært vintervennene som var i stand til å ta deg dit du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil. Men uten 4x4 gjelder det å holde seg på brøytet vei.
Mange varianter har gjort Ceed-familien til et bærende element for Kia. Bare ikke i Norge, hvor volumet fortsatt holder et lavt nivå og kommer til å forbli lavt inntil ladbare varianter dukker opp.
Det skjer derimot allerede tidlig i 2020 ved at XCeed kommer som ladbar hybrid. Drivlinjen blir den samme som i ladbar Niro. Om Kia har vilje til å prioritere Norge, bærer Xceed PHEV i seg potensiale til betydelig volum.
XCeed heter det siste tilskuddet i Ceed-familien og kjøres fram som SUV i betydningen crossover, altså en kombi hvor økt bakkeklaring (18,4 cm) i forhold til de andre variantene står for det meste av høydeøkningen.
Men det har skjedd mer. Med unntak av fordørene, er hele karosseriet nytt. Oppgraderingen gjelder også interiør, materialvalg og infotainmentteknologien med store skjermer og intuitiv menystyring.
Samtidig velger Kia, takk og pris, knappestyring av klimaanlegget og en del andre funksjoner. Også funksjoner lagt til rattet følger det samme logiske mønsteret. Ikke alt egner seg for skjermbetjening i bil i fart.
Kia er den eneste i dette selskapet med kjøling i setene. Kanskje ikke så viktig nå midt på vinteren, men bevares hvor deilig det er på hete sommerdager. Og naturligvis leveres bilen med varme i rattet.
Både å sitte i og komme inn og ut av er Kia XCeed på det jevne. Komforten er også på det jevne. Testteamet samstemte i at både Mazda og Skoda har bedre sittekomfort, men at det største ankepunktet mot bilen er å finne i støy fra bakhjulene. Her burde Kia brukt mer penger på støydempingsmateriale.
XCeeden er uten tvil den best designede av Ceed-modellene, og særlig gjelder det fra B-stolpen og bakover. Den friske oker-fargen på testbilen får detaljene godt fram.
Men noe stopper opp ved prisen. Kia har opp gjennom historien solgt seg inn som det rimelige bilalternativet. Der er ikke Kia med XCeed. 430.000 kroner for testbilen er 40.000 mer enn Mazda forlanger for CX-30.
Det beste med Kia, uansett modell, er uten tvil at bilene leveres med sju års garanti. Det betyr at om du beholder bilen i fem år, overtar den nye eieren en bil som fortsatt garanteres av produsent i nye to år.
LES VIDERE: