-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Annerledesbilen
Dette kunne vært vintervennene som var i stand til å ta deg dit du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil. Men uten 4x4 gjelder det å holde seg på brøytet vei.
Har det gått i ball for Mazda? Hvor kommer navnet CX-30 fra?
For et tiår siden sto Hiroshima-baserte Mazda på kanten av avgrunnen. Ford hadde trukket seg ut og modellprogrammet haltet. For å overleve, måtte Mazda ta fram noe oppsiktsvekkende. Og det gjorde de. CX-5 ble en øyeblikkelig suksess for Mazda.
CX-5 traff tidsriktig i forhold til framveksten av familie-SUV-er. CX-5 hadde alt man kunne forvente i denne klassen, bilen var skikkelig bygd og ga i tillegg et snev av premium-følelse.
Litt senere fulgte Mazda opp med den noe mindre CX-3, også den en suksess.
Tiden har gått og både CX-5 og CX-3 er på hell. Så Mazda svarer med CX-30, som egentlig burde hett CX-4 fordi den er mindre enn CX-5 og vesentlig rommeligere enn CX-3. Men Mazda CX-4 ruller i Kina (produsert av FAW Mazda siden 2016) og er derfor opptatt.
Ikke heng deg for mye opp i historikken og la det for all del ikke skygge for det faktum at CX-30 virkelig er en trivelig bil, god å sitte i, gode materialer å ta på som beveger Mazda enda nærmere å være en premiumbil. Infotainmentteknologien styres fra et lite ratt på midtkonsollen uten å behøve å ta blikket vekk fra veien. Og til ytterligere hjelp: headupdisplay på glasset.
Men best av alt: Mazda CX-30 er klart billigst i dette selskapet, 40.000 kroner rimeligere enn XCeed og rundt 85.000 kroner rimeligere enn testet Skoda Karoq.
Innvendig følger Mazda en konservativ linje. Skjermen foran rattet er en blanding av skjerm og faktiske instrumenter, mens dashbordskjermen kunne med fordel vært betydelig større. Fire kameraer som både ser bakover og viser bilen i «fugleperspektiv» gjør det enkelt å parkere.
God støydemping gjør det ekstra trivelig inne i Mazdaen, og BOSE-anlegget trekker heller ikke inntrykket ned. Snarere tvert om.
Skyactiv-X motoren skiller Mazda fra de andre testbilene ved at den bærer i seg både bensin- og dieselteknologi: ekstra høy kompresjon gir godt moment uten å bruke turbo og med lavere bensinforbruk som resultat.
I praksis merket vi ikke noe til den spesielle motoren og den brukte heller ikke mindre drivstoff enn de turbodrevne konkurrentene i testen – snarere litt mer. Uansett er ikke dette godt nok til å møte EUs kommende forbruks-/utslippskrav.
LES VIDERE: