BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 2-serie Active Tourer 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

BMW fornyer "Norgesbilen"

Her er en av BMWs mest populære modeller i Norge. Snart kan den få enda flere fordeler.

Publisert Sist oppdatert

Den var første BMW med forhjulsdrift og en direkte utfordrer til Mercedes-Benz B-Klasse da den ble lansert i 2014. Bilen ble godt mottatt i Norge, og allerede første hele salgsår (2015) ble det registrert 1247 nye 2-serier på norske skilter.

Men langt bedre skulle mottagelsen bli da 2-serie Active Tourer ble lansert som ladbar hybrid i 2016. Da ble det ifølge IFV registrert 1883 2-serie – drøye 70 prosent av dem med den hybride drivlinjen.

BIL-test: BMW 2-serie møter Mercedes B-Klasse

Foreløpig beste salgsår ble 2017 med 2392 biler, og nå var hybridandelen på over 90 prosent. Salget har vært noe lavere de siste to årene, men 2-serie er likevel BMWs nest mest solgte modell i Norge bak elbilen i3.

Generasjon av 2-serie Active Tourer blir en evolusjon av dagens modell, men ser ut til å få en mer dynamisk design. Trolig får den også en litt lengre akselavstand for å gi enda bedre plass i det fleksible interiøret.

Selv om testbilen her er godt kamuflert ser vi at speilhusene er plassert på dørene i stedet for direkte på A-stolpene. I tråd med andre nyere modeller får den også en mer markant grill.

Andre generasjon 2-serie skal også over på den nye FAAR-plattformen som debuterte i fjor vår i nye 1-serie. Den sørger for vektbesparelse og åpner for større muligheter med hensyn til elektrifisering enn dagens plattform.

Da 2-serie Active Tourer debuterte som ladbar hybrid i 2016 hadde den en meget begrenset elektrisk rekkevidde på 40 kilometer etter den optimistiske NEDC-syklusen – i praksis vesentlig mindre.

Modellen fikk ved oppgradering i fjor våres en mer effektiv batteripakke (9,7 kWt) som gir elektrisk rekkevidde på 52 kilometer etter den strengere WLTP-syklusen.

Det blir spennende å se om rekkevidden øker ytterligere ved generasjonsskiftet. Kanskje er det også en mulighet for at BMW velger å lansere 2-serie Active Tourer som ren elbil.

Ifølge AutoExpress er det solgt 31.000 2-serie Active Tourer i Storbritannia siden 2014, og da er det imponerende at Norge har tatt unna over 9.000 biler i samme periode. En viktig årsak er selvsagt svært gunstig pris grunnet avgiftsfritak.

Powered by Labrador CMS