Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport
Bensport La Sarthe
Foto: Bensport

En ny "hva-hvis" Bentley

Det er et morsomt utgangspunkt for å bygge en bil. Hva hvis Bentley hadde meldt seg på Le Mans på femti-tallet. Hvordan ville den bilen vært? Bensport mener de har svaret med sin La Sarthe.

Publisert Sist oppdatert

Bentley vant Le Mans i 1924, 1927, 1928, 1929 og 1930. Med «verdens raskeste lastebiler» som Ettore Bugatti så hånlig sa. (Hvor ofte vant hans biler? To?)

Og disse bilene var slik at de kjørte på landeveien frem og tilbake til løpet.

Men så ble merket borte fra tradisjonsløpet, inntil det ble en del av Volkswagen-Audi-familien og meldte på en bil i 2003 – som også vant.

– Men hva hvis fabrikken hadde meldt på en bil på femti-tallet. Hvordan ville den sett ut? Kanskje som en sportslig utgave av Mulliners fantastiske R-Type Continental?

Bensport heter det firmaet som både stiller spørsmålet, og som svarer.

Svaret er en bil de har døpt La Sarthe – det riktige navnet på banen hvor man kjører Le Mans er Circuit de la Sarthe.

Man starter med et originalt MK 6 eller R-Type chassis, som bygges helt opp fra bunnen – gjerne med en rekke moderne modifikasjoner. Servo eller aktive støtdempere er selvfølgelig tillatt. Dette er ikke en bil for dem som griner over noe som har gått ut over det originale.

Allerede her er kunden sterkt inne i bildet, han får det hele skreddersydd etter helt egne preferanser, selv om karosseriformen må han ta som den er.

Det er vanskelig ikke å like den, mektig og pompøs og en fastere back enn selv den opprinnelige R-Type Continental bød på.

Innvendig er det imidlertid full frihet igjen selv om det er åpenbart at flere bestemmer seg for engelsk klubbmiljø enn Kjølig Skandinavisk. Målsydd bagasje, selvfølgelig, med La Sarthe-merke, og kjørestilling etter mål.

Alle moderne trøstemidler, GPS, stereo, berøringsskjerm og liknende, kan installeres, men meget diskret, bak paneler som går i ett med resten av treverket.

De to store, 125 mm, bensinfylle-lokkene er vel det eneste som gir litt Le Mans vibber. Syns du de blir for demonstrative kan de også godt bygges inn under et nesten usynlig panel i karosseriet.

Det eneste som ikke står på option-listen er støtfangere. Du må holde deg unna for små toleranser ved parkering, lettmetallkarosseriet kan lett bli merket av uønsket nærhet.

Bensport presiserer at denne blir bygget så lettvekts som mulig, uten at de antyder hvor på skalaen nålen stopper.

Det er verdt å merke seg at man kan også bruke et Rolls-Royce chassis, og da vil det stå Rolls i vognkortet. Men Rolls er mye kjipere enn Bentley når det gjelder å bruke kjennetegn (som radiatoren) eller logoen – og forresten, når hadde Rolls-Royce sist en deltaker på Le Mans?

Det nærmeste må ha vært en Merlin-motor som fløy over.

Nei – Bentley er meget mer passende.

Powered by Labrador CMS