BMW iNEXT
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
BMW iNEXT
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
BMW iNEXT
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
BMW iNEXT
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW iNEXT
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW iNEXT
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW iNEXT
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW iNEXT
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW iNEXT
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW iNEXT
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW iNEXT
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW iNEXT
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW iNEXT
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW iNEXT
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

BMWs kommende flaggskip

Den er foreløpig omtalt som iNEXT og representerer fremtiden for BMW. Vi gir deg eksklusive renderinger og avslører noe av hva du har i vente.

Publisert Sist oppdatert

Foreløpig har vi bare sett den som konsept i en futuristisk innpakning og spekket med avansert teknologi. Men som vi viser her, blir den ikke helt ulik øvrige BMW-modeller, og langt fra like ekstrem som konseptbilen var.

iNEXT ble presentert som en ren elbil, og det blir også produksjonsutgaven som trolig får betegnelse i5 elleriX5. Den blir nemlig en crossover på størrelse med X5, men får en lavere, mer dynamisk takbue. Innendørs blir det god plass til fem personer og bagasje.

I front er det den markante grillen som dominerer, men av helt andre årsaker enn konvensjonelt motoriserte BMW-er. Her er nemlig ikke luftinntak prioritert, men «nyregrillen» inneholder kameraer og sensorer som er nødvendige for autonome funksjoner.

Denne modellen blir nemlig BMWs teknologiske flaggskip – primært på tre fronter: med hensyn til batteriteknologi, selvkjøringsmuligheter og avansert grensesnitt for online-tjenester.

Bilen blir første modell med det BMW definerer som femte generasjon batteriteknologi. Her er det snakk om relativt kompakte batteripakker med stor kapasitet. Vi kan forvente at største batteripakke blir på hele 120 kWt – nok til en rekkevidde på godt over 60 mil.

Med hensyn til autonome egenskaper vil BMW trolig tilby selvkjøring på nivå 3 fra bilens lansering. Det innebærer at føreren kan slippe rattet for lengre perioder, men må være klar til å overta styringen igjen når som helst.

BMW har antydet muligheten for nivå 4, men trolig tar det mange år før et slikt system tillates grunnet manglende infrastruktur. Kanskje det kan benyttes på noen få testveier i overskuelig fremtid.

I tillegg til mulighetene for selvkjøring vil også iNEXT være et utstillingsvindu for fremtidens løsninger med hensyn til sikkerhet og komfort og vil selvsagt ta imot kommandoer utført både med gester og talespråk.

Bilen skal produseres ved BMWs hovedanlegg i Dingolfing, en times kjøring øst for München, sammen med en rekke andre BMW-modeller. Trolig får vi se den i løpet av neste år, men du får den neppe i garasjen før tidlig 2022.

Vi ser vår illustratør har tonet ned de mest ekstreme uttrykkene fra konseptbilen, erstattet videokameraer med tradisjonelle speilhus og satt inn B-stolper og konvensjonelle dører i stedet for de stolpeløse med omvendt åpning i konseptet. Dermed blir det hele mer spiselig.

Våre ferske spionbilder viser for første gang bilen i aksjon på Nordsløyfa. Tidligere er prototyper observert i arktisk klima og i ørkenstrøk.

Powered by Labrador CMS