Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ
Seat MÓ

Seat med nytt merke: MÓ

Casa Seat heter et nytt, stort prestisje-presentasjonsanlegg i Barcelona. Der ble selskapets nye varemerke MÓ, og to helt nye modeller presentert.

Publisert Sist oppdatert

Med et så kort og kompakt navn er det kanskje ikke vanskelig å gjette at dette nye merket skal representere et av Seats store ansvarsområder innenfor Volkswagen-konsernet: mikromobilitet.

Det slo da også til, under nærvær av en rekke prominenser kunne Seat-president Carsten Isensee og en rekke andre Seat-topper slå opp dørene for selskapets nye urbane mobilitets-hub.

Intet mindre.

Seat har jobbet med slike konsepter lenge, ikke minst på software-og trafikk-regulerings-siden. Ofte i meget nær kontakt både med Barcelona og med akademia. Det er nok ikke uten grunn at det er Spania som er utpekt til VW-gruppens spydspiss for slik satsing.

De viste det på produktsiden også.

Den kjente kickscooteren dukker opp i fornyet og forbedret utgave, og ved siden av seg hadde den en storebror, en elektrisk scooter.

Den Segway-modellen de lanserte i fjor, som nå heter Seat MÓ 25 (25 km rekkevidde, 25 km/t toppfart) er jo allerede kjent. En rekke Mii-kunder fikk en slik på kjøpet. Der fylles det nå på med MÓ 65.

Mer robust heter det, og bygget etter de euro-strikteste reglene, nemlig de tyske. Hvilket blant annet betyr en toppfart på 20 km/t, men også en rekkevidde på 65 km (batteri på 551 Wt) og en motor på 350 W som skal greie å få deg opp en 20 graders helning.

Slangeløse luftdekk og elektronisk brems i bakhjulet tilhører finessene.

Den andre transportøren er en ren scooter. MÓeScooter 125 heter den. Med andre ord, batterielektrisk og prestasjoner som en 125 kubikker. Dessuten betyr tallet i modellbetegnelsen også rekkevidden.

9 kW motor og et dreiemoment på 240 Nm lover null til femti på 3,9 – hvilket høres ut som om den vil følge godt med på moderne bytrafikk.

At akselerasjonen er lineær betyr kanskje også at du kan legge deg foran hele rød-lys køen og komme deg av gårde – og holde deg foran køen – helt til neste kryss, i motsetning til noen av dagens små putrere.

Den møter dages krav ved å ha 2 USB-porter. Dessuten har den enda en finesse i tillegg til tre kjøremoduser: den har revers, slik at det blir enklere for mange å manøvrere seg på plass.

Toppfarten her er på 95 km/t

Det de dessverre ikke viste ved galla-åpningen var produksjonsutgaven av Minimó. Seats lukkede bybil. Synd at den fremdeles er et godt stykke unna. Twizy hadde fortjent å få en til som støttet opp om denne glimrende ideen.

Powered by Labrador CMS