-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Gjenoppstått mesterverk fra Bentley
Bentley er ganske generøs når det gjelder å by på egen fortid. Den gjenoppbygde Cornichen er et mesterverk.
Jeg begriper ikke hvordan Bentley-folket har tid til å gjennomføre alle rekreasjonene og continuation-modellene sine – enn si hvordan de finner penger i Volkswagen-kassa til å fullføre disse prosjektene.
Vi har fortalt for eksempel om Blower Bentley og kort-serie barchettaen Bacalar, og her skal du få en annen delikatesse: Corniche gjenopplivet.
Corniche er et kjent Rolls-Royce modellnavn fra etterkrigstiden, men starten var en Bentley prototyp som de krasjet skikkelig under testkjøringer i Frankrike i august 1939.
Historien startet imidlertid med at dette egentlig ikke var noe Bentley ønsket å bygge. Men en ganske betydningsfull kunde, Andre Embiricos, syntes bilene derfra var i kjedeligste laget.
Det var han som hentet et gammelt 4 ¼ liter chassis og fikk Georges Paulin (tannlege med sans for karosserier, noe han hadde vist blant annet på strømlinje-Peugeoter) til å tegne et strømlinjet lettvekts-karosseri som han fikk bygget hos Pourtout i Paris.
Dette tente noen av folkene hos Bentley som satte i gang med et piratprosjekt basert på et spesielt chassis de bygde med tynnere vegger, en trimmet utgave av Mark V motoren og et nytt karosseri fra Paulins penn – denne gangen bygget av Vanvooren i Paris.
Både den hellende radiatoren og de karakteristiske skjermene over forhjulene fortalte at dette var noe annet. Og når du så nærmere etter skjønte du at det var veldig mye noe annet.
100 miles i timen da den ble prøvekjørt på Brooklands rett etter at den var ferdig i mai 1939 var en stor forbedring i forhold til standardmodellene
Denne bilen ville Bentley jobbe mer med, så den ble sendt til testing på franske landeveier, samtidig som den ble booket inn på bilutstillingene både i Paris og London.
Så ble den først påkjørt av en fransk buss. Vanvooren reparerte den. Men på vei fra karosserimakere til Bentleys testhovedkvarter i Chateauroux kjørte en bil ut i veien. Corniche-sjåføren unngikk bilen, men traff et tre og rullet.
Nå hastet det. Karosseriet ble demontert og sendt til Vanvooren, chassiset hjem til Crewe. Et reparert Corniche-karosseriet ventet på båt da Dieppe ble bombet. Der forsvant bilen også.
Men det er nå eventyret virkelig begynner.
Det opprinnelige chassiset og mange deler som allerede var fremstilt med tanke på en fremtidig Corniche-serie lå på fabrikken, inntil de begynte å bli solgt til entusiaster og spesialister på starten av 70-tallet.
Men så bestemte en tidligere direktør for Bentley, Ken Lea, seg for at her måtte det skje noe.
Sammen med andre nedlemmer av Rolls Royce Heritage Trust (Rolls-navnet nevnes selvfølgelig ikke i dag! Etter hvert ble det folk fra W.O. Bentley Memorial Foundation.) begynte jakten på riktige deler i starten av 2000-tallet.
Tynnere-enn-vanlig stål til ramma, en korrekt ombygget Mark V motor, den korrekte girkassa med overgiret – jakten selv er som en roman.
I 2008 fantes det ikke flere penger, men da kom jommen Bentley med litt gull og man gikk til en lokal karosserimaker for å bygge et aluminium-karosseri på en ramme av ask.
Ken Lea og hans drabanter hadde nemlig også klart å skaffe tegningene til denne originale bilen som det bare var laget en av. Paulins familie fant dem hjemme, og gav dem til prosjektet.
Men fort gikk det ikke – før Adrian Hallmark gikk fra Jaguar og ble sjef for Bentley.
Han flyttet hele prosjektet over til egen karosserispesialist Mulliner, og nå ble prosjektansvaret lagt på Bentley Heritage. Men med god hjelp av dagens spesialister som kunne hjelpe til med CAD og med folk som Darren Day, dagens sjef for interiørdesign hos Bentley.
Og jommen lagde ikke Connolys etterfølger skinn etter korrekt Vaumol-oppskrift, og tro det eller ei – de fant en rull med det opprinnelige gulvteppet i et hjørnet i verkstedet!
Godt gjort av Hallmark å holde prosjektet i live – hans første tid hos Bentley var ikke akkurat preget av solid inntjening.
Resultatet påstås å være helt overensstemmende med originalen, men bilen er jo egentlig et paradoksalt minnesmerke over hvor konservativ Bentley var og fortsatte å være, nesten helt opp til vår tid.