-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Instruksjonsbok for glad-bilen
Det er noe med Amcar-gjengen i Trondheim. De gjør ting og det de gjør, gjør de bra. Nå har de gjort en Instruksjonsbok for Hobbybilen.
Jeg ble litt imponert allerede da jeg så forsiden til dette heftet. De har gitt den farger, design og typografi akkurat som en hvilkensomhelst instruksjonsbok fra 50- og 60-tallet.
Innholdet er like universelt – passer til en rekke årganger og varierende spesifikasjoner, her er eksempel på «one size fits all».
Dersom du har hatt en glad-bil en stund, inneholder ikke boken noe du ikke visste fra før.
Men det inneholder masse du tror du vet veldig godt, men samtidig har veldig godt av å bli minnet på.
Litt hakking i gasspedalen for eksempel:
«Da kan gasswiren være i ferd med å ryke, eller du har en stagoverføring som ikke er i orden. Det er viktig at returfjærer fungerer som de skal og at gass-stag / -reguleringer ikke gnisser mot noe. Det siste du vil er at gassen skal henge seg opp under bruk».
Nemlig.
Heftet er stappfullt av konkrete råd – veldig mye om hva du gjør om høsten når bilen skal stalles opp, og om våren når du starter gjenopplivingsforsøk.
Et par gode huskelister finner du. Den om hva du alltid har med deg av type ekstra sikringer og reservehjul med luft. Og den om hva du burde ta med deg, som ledningsbunt med kabelskosett og tang, slangeklemmer, fordelerlokk med stifter og kondensator – og så videre.
(Hva er gæærnt med Gaffa forresten? Tjærebånd er vel og bra, men ikke no erstatter Gaffa. Står alltid på min liste)
Smart er også den bakerste avdelingen med en rekke vedlikeholds-momenter som plugger, pluggledninger, luftfilter, bensinfilter – til sammen 23 av dem, der du kan føye på dato og kommentar når du har gjort noe der.
Du bygger med andre ord ditt eget servicehefte og behøver ikke lenger lure på hvor lenge det er siden du sjekket ellet byttet kjøleslanger eller viftereim.
Min eneste lille innvending: Bremsebelegg – det er vel ikke ofte man tar alle hjulene samtidig. Den ville jeg delt inn på Hf, Vf, Hb og Vb – eller no.
Men tilbake til det konkrete, som heldigvis ikke har monopol her. Det er noen myke innslag også. Spesielt godt likte jeg dette:
«Vær oppmerksom på plutselige endringer i bilens adferd, lyd eller lukt når du kjører. Det kan bety at noe er i ferd med å skje. Det trenger ikke være noe alvorlig, men være føre var. Det er akkurat som med uttrykket ‘Lytt til kroppen’. Det betyr ganske enkelt at kroppen gir fra seg signaler når noe er galt. Ikke direkte overførbart til bil, riktignok, men …»
Nyttig og smart!