Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender
Twisted Defender

Gammel Defender på strøm

Klassiske Defendere er ikke billige hvis du finner et godt eksemplar. Nå kan du få dem enda dyrere – noen blir nemlig bygd om til elektrisk drift.

Publisert Sist oppdatert

Ikke overraskende er det Twisted, en spennende ombygger i tjukkeste Yorkshire, som har kommet med denne varianten.

Selskapet har lenge gått under radaren, men det var da de begynte å vise seg på Genève-utstillingen (noen som husker bilutstillinger?) at jeg fikk hele historien.

Om Charles Fawcett som var omgitt av Land Rovere fra han ble født. Pappa drev og skrudde på dem og kjøpte og solgte. Som 11-åring hadde Charles sin første serie 3, og i 2000 hadde han sitt eget firma: Twisted.

Grunnideen var å bygge opp bilene, utstyre dem med annen opphengning, eller bygge dem om til off-road konkurranser, eller oppgradere dem. Et trimmingsfirma for Landrovere.

For 10 års tid siden bestemte han seg for å ofre seg helt for gamle Defendere og etter at produsenten av en eller annen grunn stanset produksjonen av ikonet i 2016, har det tatt av, loddrett.

Selskapet bygger opp og bygger om alle modeller og alle årganger, og det er ikke mange biler du finner på lager-listen deres til under en million kroner.

Og dersom du er interessert i den nyeste, NAS-E, som de kaller den nye, må du ute med noe som tilsvarer mellom 185.000 og 210.000 dollar.

Dollar, fordi de 30 som skal bygges av disse i stor grad er rettet mot det amerikanske markedet, som også har åpnet seg i det siste.

Her dreier det seg i praksis om fabrikknye biler. Disse tilhørte den siste serien som kom fra Land Rover, biler Twisted kjøpte rett fra båndet.

Twisted sier at cirka en tredel av prisen er det de betalte for donorbilen. Resten er arbeidet de har gjort med ny drivlinje og på resten av bilen.

Som alle bilene derfra har også disse et spesielt interiør og en spesiell finish som i stor grad skal antyde komfort og eksklusivitet.

Det er to versjoner av NAS-E som begge er bygget på 90-chassiset og soft-top-versjonen med benk til tre foran, og to vis a vis-benker bak, for fire personer.

Begge har 60 kWt batterier, men den ene byr på 214 hk, den andre på 320. Det sies: 320 kilometer rekkevidde – sant!

Men ny el-modell betyr ikke at de dropper kjerneproduktet, de med skikkelige motorer. Tvert om – de skal utvide kraftig – oppdaget jeg da jeg, tro det eller ei, fikk et jobbtilbud derfra nylig. (Det kom vel automatisk fordi jeg står på en eller annen mailingliste der)

Betingelsene var gode.

Hvis jeg var kvalifisert – «og for Twisted og deres kunder er bare det beste godt nok» – ville jeg få forhold som ingen andre kunne konkurrere med.

«Vi vi ha de flinkeste folkene til å jobbe med den kuleste merkevaren i Yorkshire. Og for å finne dem er det klart jeg må komme med det beste tilbudet» skriver Fawcett, som er ute etter seks folk, hvilket vil si at han dobler kapasiteten.

I tilbudet blir det antydet at jeg skal få £ 25 per time – der industristandarden er £ 14 – hvilket betyr at jeg kan ende opp med £ 52.000 på ett år – 78 % over snittet.

Men ikke bare det. Jeg skal få 28 dagers ferie og også ha muligheter til innimellom å jobbe på Twisteds nye avdelinger i USA eller Dubai, eller i det nye showrommet på Silverstone.

Og tilgangen på gamle Defendere – råvarene deres – er åpenbart uuttømmelig.

Powered by Labrador CMS