-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skodas nye designspråk
Nå dukker de første skissene på den kommende Enyaq opp. Det er åpenbart at designerne virkelig begynner å nærme seg tsjekkisk krystall.
Den 1. september skal den nye Enyaq presenteres i Praha.
Den store nyheten er selvfølgelig at dette blir Skodas første 100 prosent batterielektriske bil (når vi ser bort fra de obligatoriske forsøkene under krigen).
Men det er kanskje ikke noe å bli så imponert over at et søstermerke til Volkswagen – ingen satser vel mer på batterielektrisk enn dem – også får lov til å bruke en av husets nye drivlinjer. Det er vel ikke en sensasjon at de får hente en MEB-plattform ned fra hylla?
For meg er den store nyheten at hvis skissene stemmer, så har Oliver Stefani virkelig fått lov til å grave ned i tsjekkisk kulturhistorie.
Jozef Kaban, hans forgjenger, snakket alltid ivrig om å hente trekk fra Tsjekkias rike Art Noveau-historie, og han klarte heldigvis å introdusere en liten flik av tsjekkisk kubisme da han la inn noen skrå knekk på hver side av nummerplaten bak på enkelte modeller.
Men du skal ha sans for detaljer for å se det, og ha peiling på historie for å forstå poenget.
Dersom den nye Skodaen virkelig får lov til å se ut som på disse skissene, er det et ganske radikalt brudd med tidligere Skoda-form.
Ser man kjapt på det kan fronten virke like utadvendt som på en dristig Nissan Juke, eller på den mer løsslupne Toyotaene. Mirai for eksempel.
Men jeg er redd virkeligheten blir litt mer moderat. De spionbildene vi har vist på BilNorge gir inntrykk av at fronten kanskje er litt mer moderat.
Men jeg skal vedde på at ved presentasjonen vil det bli lagt vekt på at her søker man å skape en effekt tilsvarende Böhmen krystall. Lyset skal skinne i det, og så skal refleksene endres når krystallet – eller bilen – beveger seg.
Skikkelig liv, med andre ord. Det hadde virkelig vært morsomt hvis de hadde fått det til.
Andre poeng, som fleksibelt interiør og alle led-lysene rundt omkring får vi vente med til den endelige presentasjonen selv om jeg bør jo ta med en luftmotstand-koeffisient på 0,27.
Nå vet ikke jeg hvordan den er målt, eller hvor, men det høres ut som en imponerende verdi (og er nok også med på å bekrefte at linjene blir renere enn det ser ut som på skissene).
Men det er en ting jeg lurer på.
Heter den Enyaq (høres ut som en spesiell art evenukk) – en gang til: Heter den Enyaq IV som i romertall fire, eller heter den Enyaq iV som i en eller annen Skoda-intern kode?