HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9
HongQi H9

Overklasse fra Kinas første

Det er klart at dersom noen skal bygge luksuslimousiner i Kina, må det være FAW, First Automotive Works. Det var tross alt de som bygde Maos representasjonsbiler.

Publisert Sist oppdatert

Røde Flagg het de bilene – Hong Qi, og Hongqi er merkenavnet på den mest fornemme bilserien fra FAW.

Vi så dem sist på Frankfurt-utstillingen for nesten et år siden. Da med en super-sportsbil på høyde med det verste av det det for tiden dukker opp tre i uken av, pluss en luksus-stasjonsvogn som skulle ut-Cullinane Rolls-Royce sin versjon.

Med en viss kompetanse, kan man si. FAWs forholdsvis ferske designsjef, Giles Taylor, ble designsjef hos Rolls-Royce i 2012, der han var til han meldte overgang i 2018.

Vi har enda til gode å se Frankfurt-bilene hans i produksjonsversjoner, men nå er i hvert fall H9 lansert offisielt i det lokale markedet.

En tung front som sikkert vil appellere til den lokale målgruppen, men heldigvis langt nok unna til at de risikerer mer beef med Rolls-Royce, som tidligere FAW-griller har gjort.

Hekken er moderne-EU, med klare preg av store Audier.

Interiøret ser også Euro-proft ut, faktisk litt mindre oppstykket enn du kan finne for eksempel på moderne Mercedeser.

Akselavstanden er hele 306 cm – en vanlig S-Klasse er 3 cm kortere. Målene er 514 x 190 x 149 cm og den leveres i fem forskjellige versjoner.

To- eller tre-liters motorer på henholdsvis 185 kW (252 hk) og 380 Nm og 208 kW (283 hk) og 400 Nm.

Toliteren, en firer, er en lett-hybrid, mens du finner en kompressor på V6-tre-literen. Syv trinns dobbel-clutch girkasse.

Prisene, i fall du må få deg en representasjonsbil når du snart skal overta i Kina, går fra 310.000 til 540.000 yuan.

Powered by Labrador CMS