Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan
Volvo P1800 Cyan

Gammel drømmebil med ny oppskrift

Volvo P1800 har nok vært drømmebilen for mange. I dag er de i den målgruppen over 70. Men nå kan 30-åringene drømme om en, ikke bare ny, men moderne, P1800.

Publisert Sist oppdatert

Hvis dette skal gjøres så ubegripelig at ingen skjønner det og jeg mister alle som har blitt med hit, skal jeg blande inn Volvo og Polestar og Lynk & Co. Og selvfølgelig kinesere med Geely i spissen.

La oss heller gjøre det enkelt, og slå fast at Cyan Racing kommer med den første landeveisbilen for sivile kunder i eget navn. Og at den er modellert på en gammel kjenning.

Skjønt der begynner det å bli komplisert igjen. Den nye bilen heter nemlig Volvo P1800 Cyan!

Tilbake til Cyan altså. Egentlig et racingteam som ledes av Christian Dahl som stiftet selskapet for 25 år siden.

Han har litt peiling på bilhistorie og bilindustri også.

Volvos opprinnelige P1800 ble lansert i 1960. Et år før E-Type, to år før 250 GTO og tre år før 911 minner han oss på.

– Både Jaguar, Ferrari og Porsche bygger continuation-modeller av sine ikoniske modeller, sier Dahl.

– Dermed begynte vi å tenke på hva vi kunne ha gjort i dag hvis vi og racingteamet vårt hadde kjørt løp med P1800 den gang, og også bygget en landeveisutgave av den.

– Dette har vi jo gjort med ferskere modeller. Vår Volvo C30 og S60 som vi kjørte på bane med en viss suksess den gang vi het Polestar, for ikke å snakke om fjorårets Lynk & Co 03 Cyan – de er alle kommet i sivil form.

Og da får vi rappe oss å fortelle at opprinnelig var Cyan den Polestar som skulle få Volvoer fort rundt en bane under navnet Polestar. Men at dagens Polestar-bil er noe helt annet enn Volvo-modellene, jålet opp av Polestar, som igjen er noe helt annet enn Cyan som altså er blitt racingavdelingen til Lynk & Co.

Christian Dahl klarer derimot å manøvrere rett frem.

– Vi bestemte oss for å fange opp noe av det som hadde vært en gang, og så gjøre det tidløst. Selvfølgelig kunne vi gjort en recreation/continuation P1800, eldrevet og utstyrt med all moderne elektronikk og alle mulige støttesystemer.

– Men i stedet bestemte teamet som står bak denne seg for å ta utgangspunkt i design og teknikk fra 60-tallet, massere det forsiktig og bringe det fremover på en forsiktig måte.

Prosjektsjefen, Mattias Evensson, fortsetter:

– Vi la inn det vi kunne om motor-, aero- og chassis-design for å bygge en bil som møtte Cyan-filosofien om forutsigbarhet og intuitiv førerkontroll, sier han. Men viktig var det allikevel å formidle lav vekt og den analoge kjøreopplevelsen som vi hadde i 60-årene.

Her er det altså ingen førerstøttesystemer som overstyrer opplevelsen din, ingen stabilitetskontroll, ingen ABS, ikke en gang en servo.

– Her dreier det seg om å fjerne alle forstyrrende filter og sørge for direkte kontakt mellom fører, dekk og veibane.

Det er som å høre Gordon Murray.

Det opprinnelige karosseriet er endret for å gi plass til bredere sporvidde, større hjul og et førerhus som har flyttet seg litt.

Men det er selvfølgelig myriader av små designendringer, i tillegg til at det nye karosseriet nå er bygget av karbonfiber og høyfast stål.

– Jeg tror imidlertid vi har klart å kombinere moderne materialer og moderne teknologi uten å miste kontakten med den opprinnelige bilens karakter, sier Ola Granlund – designsjef på Cyan Racing.

Evensson er i hvert fall klar på at denne er bedre enn originalen når det gjelder stivhet.

– Bilene fra denne tiden var langt fra optimale der, sier Evensson, de hadde mange svake punkter og stålkvaliteter som tillot flexing.

Her er karbonplatene limt til stålskjelettet – alle elementene bidrar til maksimal stivhet og er samtidig med på å holde vekten så lav som 990 kg.

Motoren er den samme turbo-fireren som du finner i den gamle verdensmesterbilen Volvo S60 TC1 raceren, med 420 hk og 455 Nm – det hele rødlinjet på sjusju.

– Intet turbolag, sier Evensson. Også her har vi bygget inn en 60-talls følelse med den lineære kraftavleveringen, uten forsinkelser noen steder på turtallsbåndet.

– Selv om motoren stammer fra 2011 var det den som var best egnet blant alle de kunne plukke fra Volvos komponentlager.

Holinger girkassen har fem trinn og samme presise giroverføring som de gamle Volvoene hadde, men den stive bakakselen er ikke repetert. Nå er det en uavhengig fra chassis-skattkammeret til Cyan.

Og den har fått et differensial med momentstyrt sperre – som også skal gi deg gode egenskaper hvis du forsøker deg på bane.

Alt som holder hjulene på plass kan justeres og er bygget i lette metaller – og jeg lover at du har både grep og presisjon her, sier Thed Björk – verdensmester for Cyan i 2017 og fremdeles selskapets testkjører.

– Bilen er ikke satt opp for de aller beste rundetider, men for at føreren skal ha en god opplevelse. Denne går akkurat dit du peker den, sier Björk. – Du kan være så brutal du vil inn i en sving, men du finner alltid apex og tar utgangen med millimeterpresisjon.

– Jeg smiler like bredt hver gang jeg sitter og kontrollerer sladd-vinkelen gjennom en sving med pedalen, er hans beskrivelse.

4 stemplers kalipere med 362 x 32 stålskiver er også med på å formidle følelser. Ikke noe, hverken hydraulikk eller elektronikk, som blander seg opp i leveransene.

– Hele veien har vi benchmarked denne nye bilen mot vår C30 Polestar Performance Prototype, Cyans første landeveisbil, sier Christian Dahl.

Det finnes både priser og oppskrift på individuelle spesifikasjoner for dem som er virkelig interesserte.

Ser vi en norsk Volvo-forhandler fra Vestlandet på listen? Kanskje en i Østfold også. Kanskje noen flere? Så gøy det hadde vært.

Et par tall til slutt: 245 cm akselavstand. Resten måler: 420 x 175 x 122 cm. Bensintanken rommer 57 liter.

Jeg er sikker på at den går fort også – men det kommer i annen linje.

For å sammenligne med originalen: Den målte 440 x 170 x 128 på 245 cm akselavstand. Men i stedet for 990 kg, veide den 100 kg mer og hadde 330 hester mindre!

Jeg går ut fra at hvis du virkelig insisterer kan du også få den i annen farge enn den riktig Cyan-blå.

Powered by Labrador CMS