Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake
Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake

Når Cullinan ikke er nok

Hvis du vil ha litt mer stasjonsvogn, men litt mindre plass, enn det Cullinan byr på, har belgiske Carat Duchatelet svaret. De bygger om en Wraith.

Publisert Sist oppdatert

Nå er det ikke oppsiktsvekkende at en eller annen platearbeider bygger på eller om en kjent bil. Men det som er overaskende i dette tilfellet er at på bildene har denne ombyggingen både Spirit of Ecstasy på toppen av panseret og det er Rolls-Royce-logoer rund baut.

Det må med andre ord bety at dette prosjektet er godkjent av fabrikken og det gir i så fall dette produktet ekstra kred.

Carat Duchatelet er en av disse modifikatorene som stadig dukker opp på bilutstillinger der det er litt ekstra gulvplass.

Der stiller de ut sine ombygninger – kanskje det er 50 cm ekstra akselavstand, eller kanskje det er pansret karosseri og centimeter-tykke ruter. Eller kanskje det bare er litt utstyrs-oppgradering.

De har i hvert fall holdt på med dette i mer enn 50 år nå, så de vet åpenbart hva de driver med. Yndlingsbilen er Mercedes, men er det noe som smaker av premium pluss, så går de gjerne løs på det.

Det er imidlertid ikke ofte de gjør en komplett redesign som her. Deres Range Rover Adventum, en to dørs coupé, er ikke på langt nær tatt like langt som denne.

De sier de skal bygge syv eksemplarer av Silver Spectre, og det de først og fremst gjør er å trekke taklinjen høyere og lenger bakover. Så har de byttet hekkåpningen med en større hatchback-luke.

Pussig at de har tegnet hekken slik at den stikker et par centimeter ut. De begrunner det med at det er for å «hedre minnet om de staselige engelske limousinene fra ’50- og ’60-tallet».

Det nye taket er formet av karbonfiber – en av de største bitene i dette materialet noensinne, sier Niels van Roij – sjefen.

Han forteller også om et innvendig stjernehimmel-tak, om to-tone lakk, om pinstripes med pensel, om nytt tre på innsiden og om et bagasjerom som er trukket i skinn for å matche resten av interiøret.

De har brukt tryllestaven over V12-motoren med BMW-bakgrunn. I stedet for 624 hester er den nå oppe i 690.

Vekten hører vi derimot ikke noe om. Vanlig Wraith stopper på 2300 kg pluss. Se ikke bort fra at vi nærmer oss 2 ½ tonn her.

Powered by Labrador CMS