BYD Song Plus
BYD Song Plus
BYD Song Plus
BYD Song Plus
BYD Song Plus
BYD Song Plus

BYD med SUV-premiere

Akkurat i tide til den store bilutstillingen i Beijing presenterer BYD sin nye SUV. Men den mangler en vesentlig BYD-detalj.

Publisert Sist oppdatert

Når vi tenker BYD, tenker vi nok først og fremst elektriske busser. Der er de både pioner og en av de ledende leverandørene.

Tanke nummer to: da stryker vi ordet buss og tenker ‘elektrisk’. RSAs BYD-representasjon er for eksempel åpenbart basert på elektriske biler.

Dermed er denne nye BYD-en uaktuell for oss, den kommer som en ren bensinbil, ikke engang med et hybrid-alternativ.

Men det er allikevel et par grunner for å hente frem denne nye modellen her på BilNorge.

Det ene er at BYD nå har samlet et unikt stjernelag på designsiden. Og de elsker å presentere disse navnene i forbindelse med nye modeller.

Wolfgang Egger, sjefen. Ex-Alfa og ex-Audi og ex-Italdesign.

JuanMa Lopez, eksteriørsjefen hos BYD. Han kom sist fra Ferrari som sjef for eksteriør design.

Og Michele Jauch-Paganetti som har gjort et ganske bra (ser det ut som) interiør til denne bilen. Han har vært hos Volkswagen og nå sist på Daimlers advanced studio i Italia.

Men det er vel ikke nødvendigvis noen garanti for vellykket, markedstilpasset og litt forsiktig avansert design fordi du har en del navn å slå i bordet med.

Vi vet jo egentlig ikke hvor utbrent slike stjerne kan være når de blir hentet til en høyprofil prestisjejobb av en kinesisk produsent.

Eller sagt med andre ord, jeg dåner ikke når jeg ser bilder av denne nye bilen.

Det andre poenget med Song Plus, som denne nye SUV-en heter, er PLUS-begrepet.

BYD gjør et poeng av at dette er den første «brede» Kina-SUV-en i dette segmentet.

Nå kan ikke jeg standardmålene på kinesiske standardbiler, men en bredde på 189 cm høres definitivt akseptabelt ut, under forutsetning at slike mål også speiles på innsiden.

En akselavstand på 277 cm er to centimeter kortere enn en Skoda Kodiaq, og BYD-en er marginalt bredere (+ 1 cm).

Med 471 cm er den nok en gang en centimeter lengre enn Skodaen, og begge er oppgitt med samme høyde: 168.

Mange av de andre detaljene i denne bilen får vi sikkert servert i kommende «norske» elbiler fra BYD med tiden.

Som en lang katalog på mer enn 20 førerstøttesystemer, et 360-graders (og mer enn det) rundsyn – her får du nemlig ved hjelp av en holografisk effekt også bilder fra under biler (!), og du har en rekke muligheter til å styre funksjoner fra din mobiltelefon. Fra å åpne siderutene mens du kjører, til å overvåke bilen i sanntid og la den parkere ved hjelp av telefonen.

Det blir kort nevnt at 1,5 liters motoren gir 136 kW (185 hk) og 288 Nm. Dessuten er bensinforbruket «redusert med 15 %» (i forhold til hva?).

Beijing-utstillingen åpner med to pressedager den 26. september. Etter to pressedager og to fagdager åpner den for publikum den 1. oktober. Ting tyder på at den ikke blir like ellevill som den pleier.

Powered by Labrador CMS