-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Qoros er på banen igjen
Qoros er et av disse kinesiske bilmerkene vi trodde på – for 10 år siden. Så forsvant den nesten helt i tåkehavet, men med en ny konseptbil på Beijing-utstillingen melder de seg virkelig på igjen.
Det er ingen grunn til at vi skal vie Qoros 7 altfor mye oppmerksomhet her. Det er en bil vi allerede var igjennom da den debuterte tidligere i år.
Den var så utvilsomt støpt i den samme formen som Gerd Hildebrand (ex Mini), designsjef der siden 2010, har utviklet. Men hva skal vi tolke denne ville konseptbilen som?
Var det virkelig Hildebrands finale – han forlot Qoros helt på tampen av fjoråret og reiste hjem til München. Eller skal vi kalle det signalet på at en rekke unge designere plutselig følte seg fri til å gjøre noe helt vilt?
Vi kan i hvert fall slå fast at denne er ikke lik noe annet av det vi har sett bilder av fra Beijing.
Kall det gjerne Kubistisk estetikk – særlig forfra og bakfra er det ting som godt kunne vært hentet fra Praha-kubismen. Lyktene foran er jo bare enkle grafiske elementer oppi den store flaten.
Men samtidig er det noe ekstra drama her som ikke hører hjemme i noe stil-leksikon.
Fronten med det V-formede hakket inn – spor av snømåker? Og hekken der noe som ser ut som en bakluke nesten er lagt oppå resten og med en utforming som kan minne om BMWs lag-på-lag i8.
Samtidig har vi enorme sideflater med svære konkave bulker og sideruter så små at de ikke en gang hadde holdt som skyteskår. Frontruta heller mer enn på en Miura, mens utsikten bakover for en gangs skyld ser mer enn tilstrekkelig ut.
Dette er kanskje en smak på noe som vil komme, for hvis du myker opp Teslas CyberTruck har du noe av det samme inntrykket der også.
Qoros har ikke vist detaljer fra innsiden, men de forteller om forseter som kan skli bakover og dekke baksetene slik at man får en ekstremt rommelig to-seters salong der frontruta gjøres om til skjermen for en holografisk entertainment-sentral.
Selvfølgelig skal du jo ikke kjøre selv – dette er selvkjør.
Det er fire dører her, som åpner langs sidene av bilen og styres med håndbevegelser.
Men ikke et ord om hva som beveger bilen. Vi får imidlertid vite at den er fem meter lang, to meter bred og enkommafire høy. Og felgene ser ut som det koster en krone eller tre dersom du kommer bort i fortauskanten.
Men for å komme ned på jorden igjen: Toppåret for Qoros var i 2018, da spratt de fra 15.000 til 62.000 biler. I fjor var de nede på 23.000 igjen – en markedsandel på 0,11 %!
Og eksport til Europa kom aldri særlig i gang: 51 biler i 2014!