-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Enorme SUV-ambisjoner
Da Great Wall skapte Haval for femten år siden, var formålet å skape verdens største SUV-merke. De er vel ikke der ennå – rundt 750.000 biler i året er allikevel ganske voksent.
Haval er et av de typisk kinesiske labyrint-merkene. Skapt av Great Wall i 2006: Veldig kurante biler, men de selger bra.
For tre år siden lanserte de et nytt merke, Wey. Det skulle også hjelpe Great Wall til å bli et virkelig stort SUV-merke, men Weyene skulle være mer premium enn Haval er.
Vi har sett dem på Frankfurt-utstillingen et par ganger, men de har vel ikke kommet skikkelig i gang med salget ennå. Samtidig som Great Wall selv skrur ned produksjonen av biler under eget navn – i fjor ble det bare solgt 3.000 Great Wall-biler i Kina.
Ta også med at dette er den eneste store produsenten som ikke har noen felles operasjon med noen utlendinger bortsett fra noen Mini-greier med BMW – de lever med andre ord forholdsvis isolert i sin lille SUV-verden.
Ganske kjedelig også, ser det ut til. Det er jo nok å se på modellnavnene: H1, H2, H3, H4, F5, H5, H6, M6, F7, H7, H8, H9 for bare å ta et lite utvalg.
Men i Beijing i år begynte de faktisk å bli litt gærne.
De presenterte en avløser til H2 – som på mange måter var innstegsmodellen til Haval-serien. Denne nye var døpt Chulian, som visstnok skal bety noe med å forelske seg.
Greia var åpenbart at vær-så-god, her har du din første Haval-bil du kan bli forelsket i. Med i forholdet får du også en 1,5-liters turbo på 156 hk.
Men så var det en fornyet utgave av H6 der også. Den hadde også fått navn nå, men hvorfor den var døpt Big Dog aner jeg ikke. Det hørtes egentlig ikke veldig attraktivt ut heller.
Så veldig stor var den heller ikke forresten, bare ganske: 462 x 198 x 178 og 274 cm akselavstand.
Fremdeles 1,5-liters turbo, men litt høyere ytelse og rundt neste sving ligger en ny 2-liter og firehjulstrekk klar.
De som følger disse innovasjonene i detalj, forteller at endelig har et Great Wall-merke fått et ganske moderne interiør. Det betyr åpenbart en stor skjerm og en liten skjerm over. Til sammen skaper det visstnok en slags 3D-effekt. Selv tror jeg jeg heller vil se på veien.
Elektrisk parkeringsbrems og en dreiekontakt som du velger kjøremodus med, er åpenbart også verdt å nevne.
Egentlig syns jeg det høres ut som om Great Wall ligger ganske tynt an. De eneste tegnene vi har sett på New Energy har vi møtt hos Wey som ikke kommer videre, og hos det nye minibilmerket deres ORA (som betyr – endelig et bra kinesisk akronym:) Open, Reliable og Alternative.
Riktignok har Great Wall nylig kjøpt GMs fabrikk i Rayong, Thailand. Men det er ikke for å utvikle og produsere nye og spennende produkter. Det er for å styrke sin posisjon i ASEAN-markedet. Og der er de åpenbart mottakelig for fossile SUV-er i mange år enda?