Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021
Mazda CX-3 2021

Mazda oppgraderer CX-3

Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.

Publisert Sist oppdatert

Kjennere vil sikkert finne kosmetiske endringer i eksteriøret, men de viktigste nyhetene er av teknisk karakter.

Motorutvalget er enkelt – bilen tilbys kun med forhjulsdrift og har en 2,0-liters bensinmotor som yter 121 hestekrefter med maks dreiemoment på 206 Newtonmeter. Dette kan kombineres med 6-trinns manuell eller automatisk girkasse.

Førstnevnte gjør null til hundre på 9,1 sekund mens biler med automat trenger 9,9 sekunder på samme øvelse. Potensiell toppfart for de to er henholdsvis 192 og 187 km/t mens oppgitt snittforbruk (WLTP) er 0,62 og 0,71 liter på mila.

En årsak til den store forskjellen i forbruk er at biler med manuell girkasse har sylinder-deaktivering som ifølge Mazda kutter snittforbruket med 14 prosent.

Innendørs er setene oppgradert til Mazdas nyeste spesifikasjoner. Multimedia-systemet er utvidet med DAB+ (som har vært standard i Norge), Apple CarPlay og Android Auto som standard. Som første Mazda tilbys nye CX-3 trådløs oppkobling av Apple CarPlay.

Med hensyn til sikkerhet er systemet med betegnelse i-Activesense utvidet til å inkludere en mer avansert sikkerhetsbrems (Advanced SCBS) som tar hensyn til fotgjengere i mørket, og det automatiske lyssystemet er kalibrert for å tenne tidligere når lyset avtar eller sikten er dårlig.

Det er ifølge OFV registrert 6116 nye Mazda CX-3 på norske skilter siden bilen kom på markedet i 2015, noe som gjør den til merkets nest mest solgte modell i perioden etter CX-5.

Her finner du våre tester og prøvekjøringer av CX-3

– Nye CX-3 blir svært aktuell for oss, sier den norske PR- og produktsjefen, Petter C.G. Brinch til BilNorge.no.

– Takket være redusert CO2-utslipp på Skyactiv-G motoren har vi klart å prise den vesentlig lavere enn CX-30, og dermed blir den et godt alternativ for dem som klarer seg med litt mindre plass, fortsetter han.

De første bilene er på plass hos forhandlerne nå.

Prisene er som følger:

*Priser eksklusiv frakt og leveringsomkostninger

Mazda CX-3

Variant:

Gir

Veil. Pris*

CX-3 2,0 121hk Vision

Manuell

kr 292.500

CX-3 2,0 121hk Optimum

Manuell

kr 320.900

CX-3 2,0 121hk Vision

Automat

kr 324.500

CX-3 2,0 121hk Optimum

Automat

kr 352.900

Powered by Labrador CMS