Kia Sorento. (Foto: Øivind Skar)
Kia Sorento. (Foto: Øivind Skar)
Kia Sorento. (Foto: Øivind Skar)
Kia Sorento. (Foto: Øivind Skar)
Kia Sorento. (Foto: Øivind Skar)
Kia Sorento. (Foto: Øivind Skar)
Kia Sorento. (Foto: Øivind Skar)
Kia Sorento. (Foto: Øivind Skar)

Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV

Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.

Publisert Sist oppdatert

Kia er i ferd med å lansere USA-suksessen Sorento i fjerde generasjon. Denne halvbroren til Hyundai Santa Fe har som personbil siden lang tid tilbake knapt eksistert i Norge med sju solgte biler i fjor og ni året før. Legg til 38 varebiler, og antallet er komplett.

Fordi Kias fokus så til de grader har vært på ladbare biler de siste årene, endte etter hvert tungt amerikanskinspirerte Sorento helt innerst i showrommet, og knapt nok der.

Mest ladehybrid
Men nå skrus lyskasterne på. Sorento skal fram og eksponere Kias modellbredde som for Norges del i hovedsak vil handle om den ladbare bensinhybriden med 230 hk samlet motorytelse, 350 Nm i dreiemoment, drøyt 50 km elektrisk rekkevidde og mulighet til å trekke 1650 kg etter tilhengerkroken.

3,3 kW AC ladefart sørger for at det 13,7 kWt store batteriet plassert i gulvet under baksetet lades opp lenge før natten er omme.

Der flere av ladehybridkonkurrentene dropper tredje seterekke og kun trekker på forhjulene, hindrer ikke det Kia i å tilfredsstille begge behovene. Selv den tredje seteranden har isofix for barneseter.

Også diesel
Joda, bilen skal også tas hjem med 2,2-liters, firesylindret dieselmotor ytende 202 hk/440 Nm, men den blir trolig av mer akademisk interesse med mindre bilen lar seg bygge om til lavskattet varebil på grønne skilt, eller det er viktig å kunne trekke 2,5 tonn etter tilhengerkroken. Det første eksemplaret er allerede her.

Sorento har alltid vært et av Kias viktige utstillingsvinduer for komfort- og førerstøttesystemer.

I kommende generasjon vil det være så mange av dem at om de hadde vært skrevet på dørsidene, så ville selv ikke forkortelsene fått plass: tre trinns kjøling i setene foran, to trinns varme i midtre seterad, radarcruise, selvkjør på nivå 2, nødbremseteknikk for myke og harde trafikanter på alle sider, under rygging og i blindsoner ved kjøring på skrå ut i veien.

Safe Exit Assist låser bakdørene selv om bilen står stille når det kommer en bil bakfra og passasjeren forsøker å åpne døren for å gå ut.

Rygger ut selv
Men best av alt: om noen har parkert så nær at det knapt vil være mulig å komme inn i bilen, er det bare å trykke på nøkkelen, og bilen rygger eller kjører på plass så lenge knappen på fjernkontrollen holdes nede og ikke andre hindringer plutselig dukker opp.

Om noen skulle ha glemt igjen et barn eller hund bak i bilen, vil sensorer i taket også varsle om det.

Kia Sorento har lagt på seg fem centimeter i lengden som betyr 4,81 meter mellom støtfangerne. Bredden oppgis til 190 cm.

Optimistisk
Irene Solstad, Kia-importørens administrerende direktør, satser optimistisk på å selge 300-400 Sorento neste år, men det forutsetter at bilen lar seg konvertere til varebil. Lagt til avgiftsøkningen i statsbudsjettforslaget, prises dieselvarianten til 830.000 i 2021-kroner, mens en bra utstyrt ladehybrid anslagsvis havner rundt 750.000 kroner med snaut 700.000 kroner for prislederen.

Powered by Labrador CMS