-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
BMW NEXTGen går til himmels
Omtrent samtidig som BMW presenterer den nye iNEXT viser de en annen i-modell som er litt mer overraskende. Denne tar deg med på en skikkelig luftetur.
Nå inviterer BMW på elektrisk flytur også.
Bare for deg selv, riktignok, mutters alene. Det er foreløpig ikke plass til å ta med seg noen.
En vingedrakt med elmotor er kanskje ikke det man først og fremst tenker på når man snakker om BMWs innsats på elektrisk mobilitet. Men det er det de har vist nå.
I tre år har det vært jobbet med dette. Først og fremst av den proffe vingemannen, østerrikske Peter Salzmann som fikk med seg Designworks – som er BMWs eget, eksterne, designselskap, og i-divisjonen.
For denne nye greia skal selvfølgelig også tilhøre #bornelectic og være et muntert innslag i elektrifiserings-fremdriften.
Det vi har her er først og fremst et magebelte, kall det gjerne en modul, med to karbon-impellere (du og jeg ville kalt det propeller). De drives av hver sin elmotor på 7,5 kW og roterer med cirka 25.000 omdreininger.
De lager sikkert et ganske kraftig hvin rett under haken din, og det er du nødt til å holde ut i fem minutter – da er det ikke mer igjen i batteriene.
Nå er det ikke nok maskinkraft til at du kan ta av. Videoen viser at Salzmann, og to medhoppere, ble løftet av et helikopter og alle forlot skipet på cirka 3.000 meter.
Mens de to andre foretok en vanlig glideflukt (i den grad slike øvelser kan kalles vanlig) trykket Salzmann på gassen og fikk til merkbar akselerasjon. Han kunne helt tydelig styre den assisterte glideflukten sin på en måte de to andre ikke kunne.
Alle landet med fallskjerm på samme sted, men Salzmann hadde jommen fått seg en ekstra tur før han kom dit.
Det vil kanskje ikke ta lang tid før du flyr fra Trondheim til Oslo på en ladning, med en tur bortom Galdhøpiggen på turen.
Og da skal BMW sørge for å være der også, med sin dype satsing på e-mobilitet.
Jeg vet at for å hoppe vinge må du ha hatt 200 fallskjermhopp i løpet av de siste 18 månedene.
Men for å fly BMWs versjon? Må du har kjørt opp på en elbil først, også?