Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022
Subaru BRZ (USA) 2022

Hurra for Subaru

I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.

Publisert Sist oppdatert

Åtte år etter at vi møtte tvillingene Subaru BRZ og Toyota GT-86 viser Subaru nå sin modell i ny innpakning. Ved første øyekast ser den ganske lik ut på forgjengeren med langt panser og kort overheng bak, men en rekke detaljer skiller de to.

Litt tyngre motor skal sørge for lavere tyngdepunkt og vektbalansen mellom akslene er ifølge Subaru «nærmest perfekt».

BRZ har så sportslige kjøreegenskaper at mange syns den fortjente en turbomotor. Det får heller ikke nykommeren, men den varter likevel opp med mer krefter og et mer anvendelig moment.

Under den lange panseret ligger nemlig en normalt pustende 2,4-liters boxermotor med 228 hestekrefter og maks dreiemoment på 249 Newtonmeter, opp fra forgjengerens 2,0-liter med 205 hk og 212 Nm.

De som savner turbo får en viss kompensasjon gjennom at maks dreiemoment nå innfinner seg ved 3700 omdreininger i stedet for ved 6700 som tidligere. Alle hestene må du opp i 7000 omdreininger for å bringe til live.

Standard girkasse er tettsteget 6-trinns manuell, men om du insisterer får du den også med 6-trinns automat med sport-modus som automatisk trer i kraftig ved aktiv kjøring.

Fronten har nye, mer aggressive luftinntak og bak forhjulene sitter ventiler som slipper ut varme fra motor og bremser. Elegante sideskjørt ender i brede skjermbuer bak. På koffertlokket sitter en ducktail-spoiler som bringer tankene hen til Toyotas nye Supra.

En lengde på 426 cm, bredde på 178 og høyde på 131 cm er omtrent identiske med de originale. De samme gjelder akselavstanden på 258 cm.

Subaru hevder de har bygget et enda stivere chassis takket være bruk av lette materialer, inkludert aluminium i tak, panser og frontfanger. Med manuell kasse veier bilen 1286 kg, en økning på bare 17 kg fra forgjengeren.

Det elektroniske stabilitetssystemet er oppdatert og sjåføren kan velge mellom fem modi. I tillegg kan han leke mer før festbremsen griper inn, og han kan også slå systemet helt av.

De tradisjonelle instrumentene er erstattet av et 7-tommers digitalt display hvor turtelleren spiller hovedrollen. Du kan også få den liggende for enda bedre kontroll med ideelle girskift innstilt på «Track mode».

Nye BRZ kommer på markedet i USA neste høst som 2022-modell. Foreløpig er ikke Europa nevnt, og vi har heller ingen informasjon om en ny GT86 fra Toyota.

Powered by Labrador CMS