BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur
BMW iX på testtur

På snikvisitt i Norge

Det er nesten et år til de første bilene får møte sine kunder, men BMW iX har allerede vært flere ganger i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Neste høst ruller de første BMW iX rundt på veiene her til lands med norske eiere bak rattet. Før den tid har BMW iX allerede vært på norgesbesøk. Igjen. Og igjen.

I begynnelsen av november avduket BMW for første gang sitt nye teknologiske flaggskip og avslørte samtidig at bilen skal hete iX.

Før serieproduksjonen av BMW iX starter sommeren 2021, går prototypene nå gjennom de siste stresstestene.

Under kalde og krevende forhold, testes ulike innstillinger og programmering av kjøre- og fjæringssystemene, de elektriske motorene, firehjulsdriften, ladeteknologien, høyspenningsbatteriene og varmestyringen.

Norge er et optimalt land for flere slike tester. To av prototypene til BMW iX har nettopp avsluttet nok en tur i det skjulte, denne gang til Nordkapp.

BMW har lang historie for å teste protoyper under arktiske forhold i Sverige, Finland og Norge. Under siste besøk, gikk turen fra øde, finske landeveier til Magerøya og velkjente Nordkapp.

Selv om designen til BMW iX er gjort kjent, beholder prototypene kamuflasjen på helt frem til serieproduksjonen starter.

En viktig del av utholdenhets- og vintertesten til Nordkapp var den endelige innstillingen av det intelligente firehjulsdrift-systemet BMW xDrive. Målet er å oppnå et ekstremt lavt kombinert strømforbruk, mindre enn 21 kWh per 100 kilometer i WLTP-testsyklusen. En verdi som ikke er typisk for denne klassen.

BMW iX er den første modellen basert på en ny, modulær og skalerbar arkitektur for fremtidens modeller fra BMW Group – utviklet fra grunnen av for ren elektrisk mobilitet.

Femte generasjon eDrive-teknologi leverer ifølge produsenten maksimal effekt og effektivitet i BMW iX. De to elektriske motorene sørger for full firehjulsdrift og leverer en samlet effekt på over 500 hk. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på under fem sekunder.

Høyspentbatteriet har en bruttokapasitet på mer enn 100 kWt, noe som gir BMW iX en rekkevidde på over 600 km i WLTP-syklusen.

Med ny ladeteknologi, kan BMW iX lynlade (DC) opp til 200 kW. Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens en «lynlade-økt» på 10 minutter gir 120 km rekkevidde.

BMW har et stort engasjement i en rekke ulike vinteridretter og er blant annet tittelsponsor av verdenscupen i skiskyting. I Norge er det norske skiskytterlandslaget blant BMWs fremste ambassadører gjennom et mangeårig samarbeid.

Som en del av 2020/2021-sesongen, følger BMW iX verdenscupen rundt om på ulike destinasjoner. Til avslutningen av verdenscupen i Holmenkollen i mars, får skiskytterne selskap av BMW iX ved standplass.

Flere detaljer om BMW iX vil gjøres kjent i tiden fremover. Produksjonen starter i Dingolfing, Tyskland til sommeren, og de første bilene kommer til Norge til høsten, med lansering i november 2021.

– Med BMW iX tar vi et markant steg videre i vår satsing på elektrisk mobilitet, med bærekraft og ren kjøreglede i høysetet. Helt siden vi viste konseptbilen for første gang har vi opplevd stor interesse, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby.

– Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger til våren. I mellomtiden er det selvsagt gledelig å se at BMW iX allerede har blitt en norgesvenn.

Powered by Labrador CMS