-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Jaguar med ekstremt konsept
Jaguar kommer med sin første konseptbil på syv år. Her har de tatt en skikkelig snarvei.
Her er en 1:1 bil som er bygget opp fra en samling pixler som har vært brukt på Sonys Gran Turismo-serie siden i fjor sommer.
Pixlene ble samlet til en virtuell bil som Jaguar døpte Vision Gran Turismo Coupé.
Det er kanskje ikke spesielt originalt å lage fullskala-modell av denne type lekebiler, men her er det gjort med en egen vri.
– Denne ble oppfattet som en virkelig muskelbil, sier den unge designeren Ollie Cattell-Ford som selv er en ganske ihuga gamer.
– Det var masse krefter der, men det var ganske opplagt at den trengte litt høyere marktrykk.
Her er historien at Polyphony Digital, selskapet som utvikler spillet, ikke bare skal ha skisser av bilen, men de skal ha alle antatte data. Vekt og tyngdepunktets plassering for eksempel.
Opphengningsgeometri er også et element. Og dessuten skal de ha full kjøring av CFD-programmer (computational fluid dynamics) med fulle data om hva som hender med aerodynamikken ved kjøring.
Da gamer-bilen skulle bygges i fullskala gikk Jaguar-designerne til Special Vehicles Operation – det er de som gjør alt du ønsker ekstra på Jaguarer eller Land Rovere. Og de jobbet hardt for å få opp marktrykket uten å øke luftmotstanden, og endte opp med en skikkelig vinge der bak.
Det er også enklere å ta for seg den store for å se hvordan karosserioverflatene illuderer havet uten særlige bølger – her er det bare myke linker uten en eneste skarp fold.
Og siden vi nå får fotografier av en stor modell – den er 5,54 meter lang – kan vi få med oss detaljer som selv ikke HR-miljøet til Polyphony klarer å skape. For eksempel de små dekalene som minnet om alle Jaguars Le Mans seire, eller den lille tauekroken montert rett over de store front-splitteren.
Cattell-Ford forteller forresten at planen var at tankene med flytende nitrogen, som brukes til å kjøle batteriene i el-raceren, skulle byttes under de lange løpene, og at de jobbet med Polyphony for å få til den lille dampskyen som stiger til himmels når man kobler slangene.
Den er ikke på plass ennå, og skal uansett ikke benyttes på den store modellen. Den er nemlig 100 prosent statisk der vi ikke engang får en titt inn på førerplassen.
Jaguar har selvfølgelig tatt peiling på å vise den frem ved forskjellige anledninger. La oss håpe det snart dukker opp muligheter til den slags.