-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Meyers buggier lever videre
Det er snart 60 år siden Bruce Meyers bygde sin første Boble-baserte Buggy. Og skapte en global dille. Nå er det noen andre som overtar.
Beach Buggies lever åpenbart evig.
Det som startet som en California-dille, først og fremst med utgangspunkt i Bruce Meyers fiberglass-badekar, Manx het de, på Boble-plattformer som debuterte i 1964.
Imitasjoner har dukket opp med jevne mellomrom over hele verden, og ofte på mindre passende understell enn Bobler.
Til og med Volkswagen selv har jo nylig minnet oss om fenomenet, da de lekte seg med et konsept de kalte ID.Buggy. Dessverre blir den allikevel ikke noe av, så vi må fremdeles holde oss til Manx i California.
Nå er imidlertid historien litt mer komplisert enn et skall oppå en råtten Boble. De fantes faktisk før Manx også, men var tunge og ikke spesielt morsomme på sandstrendene i California.
Det var der Bruce Meyers dukket opp. Han bygget et selvbærende fiberglass-skall der han festet drivlinje og opphengning. Plutselig hadde han et kjøretøy som ikke veide noe og som fløt oppå sanden, gikk så sanden sprutet og kom seg frem overalt.
Instant suksess.
Meyers og kona har fremdeles #1 – Lille røde
Men billige var de ikke, så etter den første serien gikk han Samvirkelag-veien og bygget nye karosserier som bare skulle monteres oppå VW-plattformer som var kuttet til kortere akselavstand.
Men tiden ble det komplette byggesett. Nye understell. Spesiell opphengning og muligheter for flere drivlinjer.
Du kunne bygge dem selv eller hente en ferdigbygget bil. Også i dag kan du starte på drømmen med et skall for et par tusen dollar, dersom du har en skikkelig donor-bil stående på låven.
Det skal jo tilføyes at det ble også noen hikk underveis. Andre som overtok, og Bruce som etter hvert startet nytt selskap
Og fra i år må du kjøpe den «originale» Manx av andre enn Bruce.
På tampen av fjoråret solgte han hele butikken sin til et investeringsselskap. Man kan kanskje forstå det, han er 94 år.
Men heldigvis har han solgt til noen som virker som hel ved. Philip Sarofin står i spissen for kjøperne, en ikke ukjent klassisk bilsamler. Og han har allerede satt Freeman Thomas i spissen for selskapet.
Thomas, en bildesigner med mange ikoniske biler bak seg – blant annet Concept 1 – den som senere ble New Beetle og etter den: den som ble Audi TT.
Bruce og kona, Winnie, skal imidlertid være tilknyttet selskapet. Først og fremst for å holde registeret vedlike. Meyers har tatt «original»-spørsmålet like alvorlig som Ferrari og Porsche og utsteder original-sertifikater til alle dem som fortjener det.
Også her snakker vi om en markedsverdi som blir stadig mer interessant.
Og et bilmerke og et begrep som forhåpentlig kommer til å leve lenge ennå.