Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA

Her er Mercedes EQA

Mercedes har i dag avduket sin første helelektriske kompakt-SUV. Med god rekkevidde blir den en ny utfordrer i et raskt voksende segment.

Publisert Sist oppdatert

Allerede da Mercedes lanserte sin nye GLA ga de uttrykk for at denne også ville komme som elbil. I dag er bilen lansert virtuelt. Salget starter i februar, og de første bilene kommer til Norge i løpet av våren.

– Med EQA vil vi nå ut til langt flere kunder som har manglet et elektrisk alternativ i kompaktsegmentet. Etter hvert vil vi tilby en hel familie av EQA-modeller, med ulik effekt, rekkevidde og ikke minst drift på både to og fire hjul, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Første modell ut er forhjulsdrevne EQA 250 med 190 hk og en rekkevidde 426 kilometer (WLTP).

Selv om de norske prisene ikke er helt klare, forventer Myhre å kunne levere en "ferdig utstyrt" EQA 250 til en prislapp på rundt 450.000 kroner.

Litiumionbatteriet er integrert som et strukturelt element i bilens understell og har en netto kapasitet på 66,5 kWt. Større batterier kommer på et senere tidspunkt. Det samme gjelder modeller med firehjulsdrift.

Som hos storebror EQC er det gjennomført en rekke tiltak for å redusere støy og øke komforten. Drivlinjen og andre elementer som AC-kompressoren er ekstra isolert, og det er gjennomført komplekse tiltak for å isolere den elektriske drivlinjen fra chassis og karosseri.

Familielikhet
For å understreke EQ-slektskapet kommer også EQA med familiens «Black Panel»-grill og den kontinuerlige lyslisten foran og bak.

For å leve opp til SUV-imaget har EQA en høy og oppreist sitteposisjon, noe som ikke bare gjør det behagelig å komme inn og ut, men det forbedrer også oversikten i trafikkbildet. Baksetet kan nedfelles i en 40:20:40-splitt.

Optimalisert
Med en Cd-verdi fra 0,28 oppnår EQA svært god aerodynamikk. Blant de viktigste tiltakene er det fullstendig lukkede kjøleluftsystemet, nesten helt lukkede understellet, optimaliserte Aero-hjul og spesialtilpassede spoilere foran og bak.

Varmepumpe er standard og en del av et sofistikert termisk styringssystem. Med sine mange innovative detaljer, som gjenbruk av spillvarmen fra det elektriske anlegget, er systemet konfigurert for eksepsjonell effektivitet og dermed maksimal rekkevidde.

Det er også mulig å stille inn klimatisering før du starter. Denne funksjonen styres direkte fra MBUX infotainment-system i bilen eller fjernstyrt via Mercedes me-appen.

Smart navigasjon
Navigering med «elektrisk intelligens» beregner den raskeste ruten til en gitt destinasjon. På grunnlag av kontinuerlige områdesimuleringer tar systemet hensyn til nødvendige ladestopp, så vel som mange andre faktorer, som topografi og vær.

Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer, for eksempel i trafikksituasjonen eller personlig kjørestil.

Med Mercedes me Charge har kundene tilgang til det som ifølge Mercedes er verdens største ladenettverk: dette består av mer enn 450.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land.

Mercedes me Charge gjør det mulig for EQ-kunder å bruke ladestasjonene til forskjellige leverandører, mens de også drar nytte av en integrert betalingsfunksjon med enkle faktureringsprosesser.

Digitale støttehjul
Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er inkludert som standard på Mercedes EQA. Systemet er i stand til å bremse for stasjonære biler og kryssende fotgjengere ved typiske byhastigheter for å unngå eller redusere skadene ved sammenstøt.

Forbedringer i systemet inkluderer blant annet funksjoner for svingmanøvrering, «nødkorridor», samt avkjøringsvarselfunksjonen som advarer sjåføren om syklister eller kjøretøy, og en advarsel når fotgjengere blir oppdaget i nærheten av fotgjengeroverganger.

EQA har også et høyt nivå når det gjelder passiv sikkerhet. På grunnlag av den robuste strukturen til GLA er karosseriet til EQA også tilpasset for å møte de spesielle kravene som en elektrisk bil står overfor.

Omfattende standardutstyr
Inkludert som standard er det intuitive infotainment-systemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

Videre inkluderes LED High Performance-frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, elektrisk EASY-PACK bakluke, 18-tommers lettmetallfelger, Ambient lighting med 64 farger, luksuriøse seter med fireveis justerbar korsryggstøtte, ryggekamera for ekstra bekvemmelighet og bedre oversikt under manøvrering, samt multifunksjons sportsratt i skinn.

Den nye modellen kan tilpasses videre med en av de to design- og utstyrslinjene AMG Line og Electric Art, samt med nattpakken.

Tilhengerfeste og takstativ
Tilhengerfeste med ESP® tilhengerstabilisering er tilgjengelig som tilleggsutstyr for EQA. Det er elektrisk innfellbart, noe som både er praktisk, og elegant når det ikke er i bruk. Tauekapasiteten til EQA 250 er 750 kg, og den er godkjent for bruk med sykkelstativ.

Bilen har en lengde på 446 cm, er 183 cm bred og rager 162 cm over asfalten. Akselavstanden er 273 cm. Aktuelle konkurrenter er for eksempel Volvo XC40 som måler 442x186x165 cm og Volkswagen ID.4 med målene 458x185x163 cm.

Flere utfordrere kommer i løpet av 2021 – blant annet Audi Q4 e-tron.

Tekniske data

Drivhjul

Foran

Elektrisk motor

Asynkron

Effekt

140 kW / 190 hk

Dreiemoment

375 Nm

Akselerasjon 0-100 km/t

8,9 sek.

Toppfart

160 km/t

Batterikapasitet (Netto)

66,5 kWt

Forbruk (WLTP)

17,7 kWt/100 km

Rekkevidde (WLTP)

426 km

Ombordlader

11 kW

Hurtiglading

100 kW

Hengervekt

750 kg

Mulighet til takstativ

Ja

Bakkeklaring

>200 mm

Powered by Labrador CMS