-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo med avansert kjøresimulator
Volvo Cars har utviklet en ny kjøresimulator med avansert gaming-teknologi fra flere av verdens ledende produsenter. Simulatoren kombinerer VR, AR, 3D og Teslasuit.
Volvo Cars’ ingeniører kaller nyutviklingen for «den ultimate kjøresimulatoren», og den har egenskaper som appellerer til alle med en forkjærlighet for gaming.
Simulatoren er såkalt mixed-reality, og skal brukes til å ta nye fremskritt innenfor sikkerhet og selvkjørende teknologi.
Den nye simulatoren ble lansert under et live-streamet event fra Volvos Open Innovation Arena i Gøteborg, med et team av selskapets innovasjonseksperter som vertskap.
Simulatoren bruker teknologi fra den ledende sanntids 3D-utviklingsplattformen Unity, de finske VR- og mixed reality-ekspertene i Varjo, samt Teslasuit, kroppsdraktene med haptisk feedback fra en virtuell verden.
Denne kombinasjonen av software og hardware gjør at Volvo Cars’ ingeniører virtuelt kan simulere uendelig mange trafikksituasjoner i en bil på en testbane – helt uten risiko.
Ingeniørene får viktig innsikt i interaksjonen mellom menneske og bil, slik at de senere kan utvikle nye løsninger for sikkerhet, førerassistanse og selvkjørende teknologi.
Testkjørerne kan eksponeres for imaginære sikkerhets- eller førerfunksjoner, kommende brukergrensesnitt innen selvkjørende teknologi, fremtidige bilmodeller og mange andre scenarier.
Den kan brukes på ekte testveier eller inne i et laboratorium, og Volvo kan skreddersy ulike testscenarioer.
I fjor ble Volvo Cars, i samarbeid med Varjo, den første bilprodusenten i verden som gjorde det mulig å kjøre en ekte bil med et mixed reality-headset. Nå er dette samarbeidet utvidet, slik at både 3D-plattformen til Unity og de haptiske kroppsdraktene fra Teslasuit er en del av løsningen.
Ifølge Casper Wickman, leder ved User Experience hos Volvo Open Innovation Arena, gjør dette det mulig for Volvo Cars å studere naturlige menneskelige reaksjoner i et trygt testmiljø, til en brøkdel av kostnadene sammenliknet med testing i virkeligheten.
– Samarbeidet med selskaper som Varjo, Unity og Teslasuit har gitt oss muligheten til å teste mange ulike scenarier som både ser og føles helt ekte, uten å måtte bygge noe fysisk. Vi kan kjøre ekte biler i ekte trafikksituasjoner, og så justere på det vi ønsker, simpelthen ved å trykke på en knapp, sier leder ved User Experience hos Volvo Open Innovation Arena.
Når man utvikler sikkerhetssystemer for biler, som kollisjonshindrende teknologi, er testing essensielt. Men å teste disse systemene i virkeligheten kan være både farlig, tidkrevende og dyrt. Simuleringer i VR og mixed reality sørger derimot for trygg testing i autentiske miljøer, uten at man må bygge fysiske prototyper eller sette opp komplekse scenarier.
– Gjennom denne teknologien leder vi an i utviklingen av trygge biler i fremtiden. Det er veldig givende å ha en rolle i det, sier Wickman.