-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Alpha formerer seg
En gøyal startup fra California, som allerede har vist en kompakt fastback, forlenger den førstefødte litt og gir den skikkelige offroad-vibber.
Det er ikke mange ukene siden jeg var litt begeistret for antydning av noe som kan bli en ny elbil fra California. Alpha ACE het den.
Begeistret fordi for en gangs skyld snakket vi ikke om et lavt flak med zillioner av hestekrefter til filloner av dollar og i et nummerert opplag på minus fem, men om noe som kanskje kunne møte noen behov som svært få andre biler møter for tiden.
Behovet for et frekt utseende på en kompakt bil som ser ut som den er skapt for kjappe innkjøp i bysentra.
Dessuten vekket den enkelte minner fra skikkelig gamle dager. Jeg antydet at den liknet på et eller annet jeg ikke klarte å sette navnet på da.
En av våre mange hyggelige og kunnskapsrike lesere minnet meg om hva det var jeg hadde forsøkt å si: Broadspeed – et plastskall på Mini som faktisk varte et par år. Takk for triggingen Frode H.
Men nå er altså disse Alpha-folkene i gang igjen. De har åpenbart beholdt ideen bak formgivingen på den første bilen, men for det første har de forlenget akselavstanden og lagt på et ekstra dørsett (a la BMW i3) bak de egentlige fordørene.
For det andre har de løftet den litt, satt på noen skikkelige terrengdekk og utstyrt den med noen lykter og plater og fangere som ikke etterlater noen tvil om at her skal man kunne ta en tur på en grusvei også.
Selv om det hele er svært nytt har de allerede begynt å skrive ganske nøyaktige spesifikasjoner og antyder hva som helst mellom 16 og 19 tommer i felgstørrelse hvis ikke de 17-tommers lettmetallerne som er montert på fotobilen er bra nok for deg.
Selv om bildene gir inntrykk av at den er kompakt er realiteten en annen. Bilen har en lengde på 456 cm og er 193 cm bred. Den er altså større enn for eksempel en Subaru Forester.
Skikkelig bagasjebærer på taket, i tillegg kan du gjemme 1770 liter niste under panseret og inne i bilen så ikke villdyrene kommer og spiser det opp. Du kan trekke henger på inntil 840 kg.
Innvendig ser den ut som på bildene av ACE, men kjøremessig har vi fått litt flere opplysninger enn de som fulgte med Opus 1.
En eller to motorer, altså to eller firehjulsdrift. Ytelse sies det ikke noe om, men batteritilbudet er skalerbart med inntil 75 kWt. Den maksimale rekkevidden sies å være inntil 400 km.
Hvis det er interessant med en bil som dette, skal den klare å ta deg til hundre på 7 sekunder.
Jeg ønsker virkelig at dette skal bli virkelighet. Men jeg kunne tenkt meg et annet navn: Jax CUV høres ikke bra ut.