-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Undervurdert
Det er kanskje ikke så rasjonelt å kjøpe en Volkswagen Touareg, men du verden for en herlig bil.
Først publisert i Bladet BIL nummer 6/2020.
Det er ikke så mange som kjøper Folkevogn til over én million kroner. Volkswagen Touareg kunne vært «snobbe ned»-bilen i krisetider, men det er noe med fremtoningen som gjør at den ikke er anonym «nok».
Tvert imot er testbilen i R-Design-oppsett oppsiktsvekkende med sine svarte elementer, som grillen og de fete felgene. Mens knapt noen leer et øyebryn av den virkelige «folkevogna» om dagen, Audi e-tron, er det faktisk en del som snur seg etter Touareg.
SJELDENHET
Det skyldes ikke minst at Touareg er et svært sjeldent syn på norske veier. I løpet av årets fem første måneder ble det bare registrert tre nye Touareg i Norge, mot 29 i hele 2019. Til sammenligning, er tallet for Audi e-tron på over 10.500 biler på snaut ett og et halvt år.
Jeg var så heldig å kunne benytte Touareg på langtur. Selv med den minste motoren, var det en opplevelse som fristet til gjentakelse. I disse tider, hvor en hvilken som helst bil med ledning har både 200, 300 og 400 hester, kan naturligvis 231 hk høres snaut ut. Det føles ikke slik, da et dreiemoment på inntil 500 Nm gir skyvet du trenger. At du har en V6-er på tre liter under panseret, gir også sitt til at opplevelsen løftes.
Det du kan savne, er den umiddelbare responsen du har i en elbil, for det virker som om bilen trenger noen brøkdelers sekund for å bestemme seg idet du trykker inn gassen.
PERFEKT TREKKVOGN
Luftfjæring sørger for utmerket komfort og ekstra bakkeklaring hvis du har tenkt deg utenfor allfarvei. Egne offroad-program hjelper deg når forholdene blir ekstra krevende.
Trekkvogn? Ingen problem. Har du de rette bokstavene på førerkortet kan du dra henger på 3,5 tonn.
Touareg er en svær bil, noe du ikke minst merker i trange parkeringshus. All verdens sensorer hjelper deg å unngå sammenstøt, men noen luker blir for trange uansett.
MIL ETTER MIL
Volkswagen Touareg løser noen oppgaver som en elbil aldri vil kunne gjort i dag. For det første lyser «1.100 km rekkevidde» mot deg når du fyrer opp bilen med full tank. Kjør 1.100 km, bruk 5 minutter ved dieselpumpen og kjører 1.100 km til. Etter 700 km, mest på motorvei, klokket vi et forbruk på akseptable 0,73 liter på mila.
Plass? Mer enn nok, både i baksetet og i bagasjerommet.
I det hele tatt er Volkswagen Touareg en bil som fyller de fleste behov.
FULL PRIS
Det eneste «problemet» med Touareg er at den belastes med avgifter. Selve engangsavgiften er på over 360.000 kroner, som kommer i tillegg til merverdiavgiften. Den velutstyrte testbilen får dermed en prislapp på snaue 1,2 millioner kroner. Da er det ikke så rart at mange velger taxfree-varianten i form av en Audi e-tron.
Vi synes: Volkswagen Touareg hadde fortjent et større publikum. Den leverer på alle felt, unntatt pris.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 2967 ccm V6, turbo diesel |
Effekt/moment: | 231 hk/500 Nm |
Drivlinje: | 8A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 7,5 sekunder |
Toppfart: | 235 km/t |
Forbruk: | 0,66 l/mil |
CO2/NOx: | 212 g/km - 72,1 mg/km |
Energiforbruk: | 80,0 kWt |
Mål LxBxH: | 488/198/172 cm |
Akselavstand: | 290 cm |
Bakkeklaring: | 22,0 cm |
Bagasjerom: | 810 - 1800 literl |
Egenvekt: | 1995 kg |
Tilhengervekt: | 3500 kg |
Euro NCAP: | 5 stjerner (2018) |
Garanti: | 5 år/100.000 km |
Pris fra: | 889.900 kroner |
Pris testbil: | 1.187.426 kroner |