-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kjøremaskinen
Fortsatt gir staten sekssifret kronebeløp i miljøstøtte til dem som kjøper råsterke og blytunge luksus-SUV-er, bare de har stikkontakt i tillegg til drivstofftank. Bil Autofil har testet to nyheter mot en etablert
Ved forrige test var BMW X5 nesten like dårlig som Mercedes GLE på rekkevidde, og klarte bare 15,4 kilometer. Denne gang kjørte den akkurat like langt som GLE: 67 vinterkilometer.
I ladbar X5 har BMW kompromisset på det funksjonelle. Den tredje seterekken måtte ut for å gi plass til stor nok batteripakke, som i dette tilfellet laster 24 kWt strøm. Men der Mercedes går fra seks bensinsylindre til fire dieselsylindre, går BMW akkurat motsatt vei.
Hvor deilig er det ikke å kjøre rundt med en bensinrekkesekser under panseret, og kunne aktivere den når lysten melder seg til å bytte ut elektrisk stillhet med dyp sylinderjobbing.
MORSOMST Å KJØRE
X5 bærer i seg det typiske ved BMW, at den er så morsom å kjøre, har det beste chassiset og den klart mest sportslige kjøreopplevelsen. Selv med drøyt 2,4 tonn bilvekt, oppleves den mer kompakt og lettkjørt enn størrelsen tilsier. Bilen dekker tross alt nær 10 kvadratmeter parkeringsareal.
0-100 km/t på 5,6 sekunder er raskest i denne testen, og for BMW antar jeg dette er viktig. Hvor viktig det er for brukerne, er jeg mer usikker på.
Innvendig ser X5 ut som andre nyere BMW-er, med en stor skjerm montert midt på dashbordet. For å unngå å ta blikket fra veien, styres det meste av funksjonene på skjermen via rattet på midtkonsollen.
I motsetning til Mercedes har BMW ryddet plass til alt ladeutstyret under bagasjeromsgulvet. I tillegg har de delt bakluka slik at nedre del kan brukes til lastelem eller bare å sitte på. Både øvre og nedre lukedel samordnes i én elektrisk operasjon.
AVGIFTSRABATT
Hos BMW er det også svært mye å hente økonomisk ved å velge den ladehybride varianten framfor en av fossilmotorvariantene. Basisprisen på X5 30d med 265 dieselhester er 172.300 kroner høyere enn for ladehybridutgaven, og med på kjøpet følger 129 ekstra hestekrefter. Avgiftsforskjellen på de to utgjør hele 241.400 kroner.
Strømløs har BMW det høyeste forbruket med 0,80 liter per mil, men det er bare ubetydelig høyere enn Volvos 0,78 liter/mil forbruk.
Alle bilene i testen fabrikkgaranteres i fem år og inntil 100.000 kilometer for Mercedes og Volvo, mens BMW strekker garantien til 200.000 kilometer.
LES VIDERE:
- Innledning
- BMW X5
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.