Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70
Volvo XC70

Fremdeles kjempepopulær

I dagens bilsamfunn kan en Volvo XC70 med noen år på baken fort bli glemt. Likevel er dette fortsatt en glimrende bil!

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BIL nummer 2/2020.
I prinsippet er det en V70 med mer bakkeklaring, røffere design og firehjulstrekk. Den hadde nokså store motorer, og veiegenskaper som var på høyde med vanlige personbiler.

Den ble lansert tidlig i 1998 som Cross Country, og i 2000 ble den hetende V70 XC, før den fikk navnet XC70.

Motor og kjøreegenskaper
Tredje generasjon XC70 kom i 2007, og forble ganske lik gjennom årene. Den fikk underveis enkelte oppgraderinger med jevne mellomrom, men endringene var ikke voldsomme.
Hovedvekten på motorsiden ligger helt klart på diesel. Man fikk både 2-litere og 2,4-litere, hvor effekten varierte mellom 163, 175, 185, og 215 hestekrefter. I bensinversjonene kunne man eksempelvis velge mellom en 3,2-liter på 238 hester eller en T6 utgave med 3-liter på 304 hestekrefter.
Bilen ble en stor hit ganske kjapt, spesielt fordi den ble betraktet som en luksuriøs hyttebil. Man fikk kjempeplass innvendig, bakkeklaring på 21 centimeter og firehjulstrekk, så nordmenn trykket den ganske raskt til sitt bryst.
XC70 av denne generasjon kunne skilte med Haldex 5-systemet, som for øvrig er samme system man bruker i Lamborghini Aventador og Bugatti Veyron. Firehjulssystemet fungerer godt, selv om det har vært påstander om at det fordeler kraft litt tregt.

Volvo frisket opp utseendet noe underveis, med blant annet ny front og beskyttelsesplater, men også utstyrsvarianter hvor man fikk ting som «Hill Descent» og oppgraderte lysdetaljer. Tredje generasjon ble også større i forhold til forgjengeren: 10,5 centimeter lengre og 4,2 centimeter høyere.

På asfalt er XC70 veldig god. Den scorer høyt på det meste, kanskje med unntak av en litt dårlig formidlende styrerespons. Noe sportsbil er det dermed ikke, men ytelsene var ikke til å fnyse av. Med 163 hester diesel, gjør den 0-100 km/t på 10 sekunder. T6 bensinutgaven gjør det samme på 7,6 sekunder.

Som forventet, er XC70 en veldig sikker bil. I tillegg til all elektronikk som skal sørge for at man unngår de store hendelsene på veien, er det også lagt inn ekstra støtabsorberende bjelker bak fangeren, og detaljer som nakkeslengbeskyttere, og spesielle bilbelter. De føles også ekstremt godt sammenskrudd, og selv om de er noe mer «nøytral» i interiørdesign enn konkurrenter som Audi, så gir den hyggelige timer bak rattet.

Økonomi
En tidlig utgave av XC70 får du for rundt 50 000 kroner. Er du ute etter siste produksjonsår – så får du en 2016-modell fra en halv million.

Sikkerhet:
Volvo scorer også høyt på voksne og barn i bil, men de scorer desto bedre på myke trafikanter. Her leverer de opp til sitt rykte.

Livet på innsiden
FRESHERE: XC70 har fått noen ansiktsløftninger underveis. I 2014 kom den blant annen med multimediaskjerm som ble plassert bedre, og instrumenter som var mer moderne som vist her.
KNAPT: Midkonsollen preges av fysiske knapper, og ingen berøringsteknologi. Noen liker det bedre. Girkassen er 6-trinns og koblet mot 163 hk diesel med 4x4, fungerer den godt.

SUVERENT: Interiøret i skinn er av svært høy kvalitet, og byr på nesten makeløs komfort.

RYGGPROBLEM? Grunnet bakkeklaring på XC70, er inn – og utstiging enkelt. Man setter seg mer eller mindre inn og ikke ned.

VEITOG: XC70 har et velbalansert chassis og godt understell som gjør at den overrasker ved landeveiskjøring.

BAGASJE: Volvoen rommer 555 liter i bagasjen uten å felle ned baksetene. Gjør man det, har man 1600 liter. Bagasjerommet er kvadratisk, og er derfor enkel å stue varer o.l i.

BAKSETEGLEDE: Man sitter like komfortabelt som voksen i baksetene. Disse kan også deles 40:20:40, og har integrerte barneseter.

FORBEDRET: Den 6-trinns girkassen som sitter i nyere utgaver, girer faktisk når man ønsker. Man kan også overstyre ved å trekke spaken mot seg – og sjalte selv.

SOLID: Man har flere oppbevaringsrom og flaskeholdere/koppeholdere. Selv lokket som skjuler disse, er solide og knekker ikke om man er litt ivrig.

TILGJENGELIG: Rattet har flere funksjoner enn å bare svinge. Man kan også betjene diverse systemer som telefon, radio o.l. med tommelen.

Sjekkpunkter XC70:

1: Klunking. Sjekk lenkearmer.

2: Stopp. Bremseskiver

4: Tung. Lekkasjer på servosystemet.

5: Låst. Feil på sentrallås-systemet.

Pluss og minus XC70:

+ plass

+ sikkerhet

+ «offroad» egenskaper

- Litt utdatert følelse i forhold til konkurrenten

Det beste valget:
En 2015 modell med 215 hester er et godt valg. Man har krefter i massevis, og mer finspisset veiegenskaper. I tillegg er den oppdatert med mer moderne utseende, og utstyrsnivået er høyt.

Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett:
Hva med en Subaru Outback? Bilen har fått navnet etter den røffe Australske villmarken, og er bygget i store trekk på Subaru Legacy. Her får du firehjulstrekk, svært god plass for å være japansk bil, 2-liters bensin på 150 hk, eller 2,5 diesel på 167 hk. Kvaliteten er god, og for en 2010-modell må du bare ut med rundt 80-90 000 kroner.

Du som vant lottopotten:
Tja. Hva med å prøve Bentley Bentayga med 600-hesters V12 under panseret OG bakkeklaring? Du må riktignok ut med 4 millioner, men jøss. Du tok jo lottopotten!

Styr unna denne!
Audi A6 Allroad fra perioden 2000 til 2005 er vel vi unisont enige om at man kan styre unna om man har behov for en bil som starter og går hver dag. Pepret med feil i både elektronikk, mekanikk og karosseri.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS