Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Volvo XC40

Testdata

Langtursbilen

Andelen ladbare hybrider av nybilsalget er så langt i år nærmest doblet. Derfor plukket vi til denne testen fram fire høyaktuelle familiebiler med stikkontakt.

Publisert Sist oppdatert

Oppsummert har Volvo XC40 minst batteripakke og på papiret kortest rekkevidde. Den trekker ikke på alle fire og koster mest.

Likevel var det XC40 alle i testteamet ville reist på langtur med – av to grunner: suverent best komfort i kombinasjon med underholdende kjøreopplevelse. Nå skal det sies at trivselen inne i bilen i ikke ubetydelig grad skyldes Volvos innsats for å gjøre XC40 til konsertsal. Ikke i noen av de andre bilene var lydopplevelsen i nærheten av prestasjonen til Volvos Harman Kardon-anlegg

MINST BATTERIPAKKE
Volvo har i en god del år nå levert ladbare hybrider, men først i år kom XC40 med ladeledning koblet til 9,7 kWt batteripakke. Forholdsvis lite batteri gjør XC40 til testens letteste med 1737 kilo vognvekt, 160 kilo lettere enn Outlander. Men så er XC40 også minst i testen, med utvendig lengde på beskjedne 4,43 meter.

38 km oppgir Volvo som elektrisk rekkevidde, men til tross for ugunstig testforhold, var XC40 eneste som faktisk klarte oppgitt rekkevidde. Kryss i taket for det.

Mens Volvo i alle de andre ladehybridene og i de bensin-/dieseldrevne variantene av XC40 benytter firesylindrede toliters motor, falt valget på en tresylindret med 1,5-liters motorvolum da XC40 skulle elektrifiseres.

Med uttak av 180 hk, må den forholdsvis lille motoren – som langt fra er like vibrasjonsfri som de firesylindrede brødrene – jobbe hardt når strømmen tar slutt med forholdsvis høyt forbruk som resultat: 0,79 liter/mil. Det er helt i tråd med oppgitt energiforbruk på 21,70 kWt som er nær det dobbelte av «på papiret»-forbruket til 3008.

Forbruket er årsaken til at halvparten av prisdifferansen på 50.000 mellom XC40 og 3008 kun handler om engangsavgift til staten.

GJENKJENNELIG
Volvo XC40 scorer jevnt høyt på alle testpunktene. Dens tydelige formspråk og lysdesign gjør at den gjenkjennes på lang avstand. Med samlet 262 hk er den testens nest raskeste, og på underholdende vei slås XC40 kun av Kuga.

XC40s korte hekk gir testens nest minste bagasjerom med 460 liter, men også Volvo har ryddet god plass til ladekablene under gulvet slik at de ikke ligger og opptar plass i det lettlastede rommet. Derimot trekker XC40 inntil 1800 kilo tung tilhenger, 600 kilo mer enn Kuga og 550 kilo mer enn 3008. For noen er disse kiloene helt avgjørende for bilvalget.

Siden alle de andre ladehybridene til Volvo trekker på alle hjul, overrasker det at Volvo ikke holdt fast ved 4x4 på XC40 PHEV, eller T5 Twin Engine som Volvo inntil videre kaller bilen.

De mange detaljene i interiøret i kombinasjon med materialvalg og god infotainmentteknologi, viser at Volvo streber etter å oppfattes som premium. Men akkurat på dette punktet har Volvo fortsatt noe å strekke seg mot før de er på nivå med det beste småbilene til Mercedes og ikke minst Honda e.

LES VIDERE:

- Innledning

- Peugeot 3008

- Ford Kuga

- Mitsubishi Outlander

- Volvo XC40

- Testdata

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS