Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla

Verdensmesteren

I månedens kompaktbiltest møter Ford Focus verdens to mestselgende personbiler

Publisert Sist oppdatert

Etter en del års mellomspill med Auris, er Corolla tilbake. Den som følger litt med i bilverden, vet at Corolla ikke bare innehar tittelen som verdens mest kjøpte bilmodell, men regnes som så pålitelig, at et munnhell vil ha det til at bilen må skytes for å stoppe, og kanskje heller ikke da.

Corolla finnes i så mange varianter i verden, at den mer framstår som et bilnavn enn en konkret modell. Uansett: Til Norge kommer Corolla som femdørs kombi og stasjonsvogn. Sedan droppes, motorprogrammet består kun av to bensinhybrider som trekker på forhjulene via en trinnløs girkasse som Toyota tvangsstyrer elektronisk i sju trinn. 4x4 står ikke på det europeiske modellprogrammet.

STASJONSVOGNEN
Så langt i år har det vist seg at seks av ti ender opp med stasjonsvognen mot et pristillegg som varierer fra 12.000 til drøyt 20.000 kroner, avhengig av utstyr og motorvalg.

En bra utstyrt budsjett-Corolla med GR Sportpakke, svarte felger og tofarget karosseri utgjør et av de tre elementene i testen vår. Som folkebil lever Corolla opp til navnet ved å være 6500 kroner rimeligere enn billigste Ford Focus, hele 40.600 kroner rimeligere enn VW Golf og som testbil hele 79.900 kroner billigere enn Golf. Men disse tallene er kun viktige for de få som søker absolutt rimeligste variant.

Mens stasjonsvognen både oppleves stor og praktisk, kan ikke testteamet si det samme om kombien, hvor baksetet har fem kritiske centimeter mindre beinplass bak en 180 cm lang sjøfør. Bagasjerommet oppgis å laste 361 liter, men det må inkludere trauet under bagasjeromsgulvet som umuliggjør senking av gulvet slik som i eksempelvis Golf.

Ikke alle hybrider trekker tilhenger. Corolla trekker 750 kg, som bare er halvparten av tilhengervekten på Golf, men sannsynligvis nok for de fleste.

KOMFORT
Corollas styrke befinner seg under panseret og i hjulopphenget. Toyotas temming av CVT-girkassen (for å unngå ubehagelig motorhyl ved akselerasjon) i kombinasjon med sportsprogram og et sterkt forbedret kjøreoppsett, gjør ikke nødvendigvis Corolla til noen gateracer, men den kombinerer komfort med kjøreglede på et langt høyere nivå enn forgjengeren. Ingen av de tre i testen flyter mer uanstrengt enn Corolla.

Den elektriske motoren merker du bare ved oppstart, men følger du godt med på turtelleren, så bli ikke overrasket over hvor ofte bensinmotoren slår seg av. Derfor bruker Corolla minst bensin av de tre – i test 0,52 liter per mil – som er litt over oppgitte tall.

Corolla framstår også som den mest manuelle bilen, og takk for det, vil mange si. Varmeapparatet styres eksempelvis på den gammeldagse måten, og kjøreprogramvelgeren er lett å betjene.

En i testteamet savnet elektrisk baklukeåpning og varme i baksetet, men det leveres kun på stasjonsvognen. Headupdisplay hører bare med i executive-programmet, men takk og pris for varme i rattet.

Toyota har best garanti av de tre ved at den strekkes til 200.000 km, de andre nøyer seg med 100.000 km.

LES VIDERE:

- Innledning

- Ford Focus

- Toyota Corolla

- VW Golf

- Testdata og konklusjon

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS