VW Passat GTE

VW Passat GTE

VW Passat GTE

VW Passat GTE

VW Passat GTE

VW Passat GTE

VW Passat GTE

VW Passat GTE

VW Passat GTE

VW Passat GTE

Testdata og konklusjon

Gjerrigknarkene - del 2

VW Passat GTE får nå konkurranse fra ladehybride Skoda Superb Vi. De to tvillingene koster omtrent det samme, så er det noen forskjell? Eller vil dieselutgavene av de samme bilene være bedre kjøp? Vi forsøker i denne sammenlikningen å gi noen svar.

Publisert Sist oppdatert

UTEN KNAPPER
Begge bilene var utrustet med oppgradert Infotainmentteknologi av typen uten knapper. Vel, klimaanlegget i begge bilene styres via eget betjeningspanel, og noen av funksjonene styres via knapper på rattet. Testpanelet mener Skoda har løst brukertilnærmingen på minst komplisert måte, men uansett tar skjermer lett oppmerksomheten bort fra det som skjer på veien.

Dessverre hadde ingen av bilene volumknott ved skjermen. Skodaen har i det minste et lettbetjent rullehjul på rattet, mens det må to trykknapper til for å rattstyre lydvolumet på Passat.

Vurdert uten tanke på status, mener testteamet at ladbar Superb gir mer bil for pengene enn ladbar Passat, fordi den er litt større, byr på litt mer plass og utstyr koster mindre.

RULLER LANGT
Holder så ladehybridene hva fabrikken lover i forhold til rekkevidde, oppgitt til 57 km for Superb og 55 km for Passat? Ja, vi mener det.

I direkte sammenlikning klarte Passat GTE 55 km, mens på Skodaen koblet bensinmotoren inn etter 50 km, for så å slå seg av og på noen ganger. Derimot hadde jeg dagen før sammenlikningstesten kjørt 57,9 km på strøm med Superb iV. Så under sommerlige forhold stemmer rekkevidden.

Hva så når bilene er tomme for strøm og går over til å opptre som vanlige hybrider? Også det er helt innenfor akseptable rammer: 0,50 liter for Superb og 0,52 liter for Passat GTE. VW-konsernet har virkelig anstrengt seg for å bedre hybridteknologien, og disse forbrukstallene ligger langt under målingen vi tidligere har foretatt både med Passat GTE og Golf GTE.

Så til det avgjørende spørsmålet: Ladbar bil framfor diesel? Det avgjørende svaret ligger i firehjulsdrift etter ikke, behovet for bagasjeplass og tilhengervekt. Ingen av de to ladehybridene trekker på annet enn forhjulene så om 4x4 avgjør, så glem ladehybridene.

4X4-SPESIALITET
Skoda har gjort diesel og 4x4 til sin spesialitet. Her ligger forklaringen på det høye salget av Superb-lillebror Octavia rett før modellen byttes ut med ny. For Superbs del er ikke dette like fremtredende, men nesten alle de bensin- og dieseldrevne Superb-variantene trekker på alle fire.

En L&K-utrustet Superb med 190 hk dieselmotor koster 43.000 mer enn tilsvarende utrustet ladehybrid, men i prisen ligger 4x4, 600 kilo ekstra trekkvekt og 150 liter større bagasjerom, både med baksetet i bruk og seteryggene lagt ned.

Passat-programmet omfatter foreløpig langt færre varianter enn Skoda-programmet, kun to av dem trekker på alle fire, begge med dieselmotor. Her vil pristillegget fra GTE til 190 hk diesel og 4x4 være rundt 120.000 kroner.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Testdata og konklusjon

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS