Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Mercedes-Benz GLB 200d 4MATIC

Testdata og konklusjon

Best på mye

Bortsett fra varebilbaserte flerbruksbiler, er de tradisjonelle flerbruksbilene med fossilmotor og sju seter snart historie. Mercedes GLB kommer derfor som et friskt pust. Vi har målt den mot Ford S-Max og VW Tiguan Allspace, alle med dieselmotor og firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

Det er noe herlig forfriskende og nytt over GLB. Mercedes kaller den for SUV fordi SUV-begrepet selger bedre enn MPV, men bortsett fra den forhøyede sittestillingen, gir det knapt noen SUV-følelse å entre GLB.

På lang avstand legger du derimot merke til den ujålete og praktiske i formen, en bil som ikke gir seg ut for å være noe annet enn folkefrakter, om enn i det øvre prissjiktet. Sånn sett møter GLB konkurranse fra sin mindre praktiske, men enda mer komfortable storebror, elektriske EQC.

SNOBBE NED
Men der EQC oser status, snobbes det ned med GLB, uten at brukeren må gi avkall på premium velvære. GLB har testens beste seter og infotainmentteknologi som, presentert på to lekre og sammenhengende skjermer, peker inn i fremtiden og får de to andre testbilene til å virke gammeldagse og litt utdaterte. Mercedes har standardisert USB-C ved alle seteradene, med to uttak i tredje rad. Praktisk for alle som sitter med nesa nede i telefonen under hele kjøreturen.

463 centimeter rettskåret karosseri gir god plassutnyttelse, og selv om mange av de fysiske målene ikke helt når opp til de to andre i testen, oppleves ikke GLB på noen måte trang. Men i tredje seterekke blir det uansett en kamp om plassen med dem som sitter på radene foran.

SUVERENT BAKSETE
I midtraden sitter to svært godt, med 95 centimeter høyde til kanten på bakre glasstak og hele 76 centimeter benplass med setene i bakre posisjon. Dessuten er det god plass til føttene under setene foran. Seteutformingen passer dårlig tre voksne.

150 hk gjør ikke GLB til noen sprinter, men den krymper på veien med styrepresisjon på Ford-nivå, og er med det oversiktlige karosseriet svært enkel å håndtere i tett bytrafikk og ikke minst i trange parkeringshus.

Lavere forbruk og lavere vekt enn de to andre testbilene krymper engangsavgiften, med 90.000 kroner i forhold til Tiguan og drøyt 120.000 kroner sammenliknet med S-Max. Uten denne avgiftsfordelen ville bilen trolig vært steindød i Norge.

I TERRENGET
13,5 centimeter bakkeklaring diskvalifiserer til kjøring der høybeinte SUV-er ikke har noe problem, men jeg har bakkestartet og kjørt GLB til topps i langt brattere skråninger enn jeg trodde var mulig med en bil som slett ikke gir seg ut for å ha noe der å gjøre.

Satt i «selvkjørmodus» tilpasser GLB seg både trafikken og fartsgrensene, men under testen justerte bilen tidvis ned farten ganske brått etter å ha «sett» fartsskilt som ikke eksisterer. Litt ugreit i 110 km/t på motorveier.

GLB leveres med og uten 4x4 og som 5- og 7-seter. 7-setersløsningen stjeler i utgangspunktet ikke mer enn 70 liter av bagasjeplassen. Med alle setene i bruk, skrumper bagasjerommet inn til 150 liter, men bagasjeromsgardinen stues i det minste vekk i et ganske stort rom under gulvet.

LES VIDERE:

- Innledning

- Ford S-Max

- VW Tiguan Allspace

- Mercedes GLB

- Testdata og konklusjon

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS