Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008

På vei inn i framtiden - del 1

Lang rekkevidde kontra skiboks på taket, er ikke en uvesentlig problemstilling i valget mellom Volkswagen ID.3 og Peugeot e-2008.

Publisert Sist oppdatert

TVERRVENDER
Nok en gang tverrvender Volkswagen i forhold til konsernets historie, akkurat som de gjorde da Passat, Golf og Polo, vannkjølte motorer og framhjulsdrift erstattet Bobla, bakhjulsdrift og luftkjølte hekkmotorer tidlig i 1970-årene.

Det historiske skiftet nå består ikke bare av en helt ny plattform utelukkende utviklet for elektriske biler, men like mye i at VW – som Tesla – med ID-konseptet definerer kundene ut fra et digitalt ståsted, slik datamaskinprodusenter og programutviklere gjør, mens Peugeot med e-2008 ser kundene fra en bilprodusents ståsted, med flere generasjoners bilhistorie i bunnen og sambruker teknologi på tvers av drivlinjer.

BILSKULPTUR
Peugeot e-2008 bærer bilskulpturen i seg, den skiller seg ut på parkeringsplassen – ikke bare på grunn av fargevalget – men også på grunn av aggressiv front og bruk av diodelys både foran og bak som viktige signaturelementer. Legg også merke til de skarpe linjene foran C-stolpen, og markeringslistene nederst på dører som skjuler dørtersklene på en slik måte at klærne ikke skitnes til når man går ut av bilen.

Dørene på ID.3 dekker ikke hele terskelen, men til gjengjeld er frontruten trukket så langt fram at bilen visuelt framstår større innvendig enn den faktisk er. Løsningen forutsetter samtidig deling av A-stolpen, for å unngå store dødvinkelsoner på skrå framover.

Men enda viktigere: den lave skulderlinjen i ID.3 gir følelsen av å sitte høyt med god oversikt, akkurat som i en SUV, selv om knapt noen ville finne på å plassere såpestykkeformede ID.3 i noen som helst SUV-klasse.

SUV
Peugeot derimot, definerer e-2008 som SUV. Mulighet for lav sitteposisjon i kombinasjon med liten og forholdsvis rett frontrute, fremkaller inntrykk av å sitte i en kanonstilling og se ut gjennom et skyteskår. Sånn sett er alle videokameraene til stor hjelp under parkering. Vindushøyden, det knøttlille rattet med avkuttet topp og bunn (35 cm bredt og 32 cm høyt) som nærmest kan senkes ned til lårene, infotainmentskjerm tydelig vridd mot føreren og tredimensjonal instrumentskjerm, tydeliggjør cockpitfølelsen.

ID.3 ikke bare virker rommeligere, den er det også, med hele 75 cm beinplass i baksetet bak underttegnedes 1,81 meter. I e-2008 krymper plassen til 66 cm, mens 94 cm takhøyde bak øker til 97 cm i Peugeot. Det Peugeot taper på beinplass, tar den igjen med ekstra god plass til føttene under forstolene.

MINIMALISME
I ID.3 og kommende ID.4, hermer VW etter BMW i3 og Teslas miminalisme, dog med mindre skjermer enn i Tesla. Her gjelder berøring og/eller stemmestyring, og det eneste inne i ID.3 som VW har tatt med fra tidligere modeller, må være rattdesignet. Så minimalistisk er interiøret, at sidevinduene bak ikke har egne knapper på førerdøren, men de to knappene som er der aktiverer også vinduene bak via en berøringsplate.

– Dette er jo en datamaskin på hjul, lagd for skjermmennesker. Folk som ikke er opptatt av apper, vil få panikk når de setter seg inn i denne bilen, men teknologisk representerer den et kvantesprang fra Golf, kom det spontant fra min kollega, som til det daglige kjører e-Golf av nyere dato.

LES VIDERE:

- Innledning

- Peugeot e-2008

- Volkswagen ID.3

- Testdata og konklusjon

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS