Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack
Ford Ranger Wildtrack

Tøff Ford tordner igjen

Det er lov å fjonge opp pickupen. Thunderpakken gjør bestselgeren Ford Ranger Wildtrack enda tøffere.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BIL nummer 11/2020.

Amerikanerne har forstått det: hvis du skal være konge på veien uten å kjøre stor lastebil, så kjører du liten lastebil. Du kjører pickup. Slik amerikanerne har gjort pickupene til favoritt og førstevalg, uansett bilklasse de siste 70 årene. Og i USA, er det Ford som i hovedsak gjelder, Fords F-serie.

I 2020 er det Ford som gjelder i Norge også. Ford Ranger, lillebroren til F-serien. I flere år har Ranger tapt kampen mot Toyota Hilux, men i år ser det ut til å gå Fords vei. Varianten Thunder, begrenset til 250 eksemplarer til Norge av en totalproduksjon på 4500, er ment å gi Ford det ekstra løftet som skal til for å kunne stå øverst på pickup-pallen på årets siste dag.

3,5 TONN
Ranger handler først og fremst om et trekkdyr som villig sleper 3,5 tonn og samtidig laster drøyt 900 kilo på planet – og som med 23 cm bakkeklaring, firehjulsdrift, reduksjonsgir og sperre, klatrer dit du knapt tror det er mulig å komme med et kjøretøy.

Men Ranger er mer enn dette. For om de ulike pickup-modellene som selges i Norge parkeres langs skalaer som måler alt fra rå arbeidsbilegenskaper til personbilkomfort, scorer Ranger høyt på begge. Bilen tar seg også godt ut om kvelden utenfor et pyntet festlokale.

213 HK
For en som ikke kjører pickup hver dag, er det fort gjort å glemme hvor komfortabel og personbilaktig Ford har maktet å gjøre Ranger til tross for bruksegenskapene. Rekkefireren på to liter, som for noen tid tilbake erstattet den femsylindrede 3,2-literen, koblet til drivhjulene via den samme titrinns girkassen du finner i svært mange av de amerikanske Fordene inkludert Mustang, gjør bilen med 213 hk vel så rask som forgjengeren.

Jeg overraskes over hvor godt høybygget kjører, hvordan den på Ford-vis blir mindre jo tettere svingene kommer på, og hvor langt den kan presses. Setene reguleres naturligvis elektrisk, her er takbøyler, varme i frontruta, doble glass i sidevinduene for å redusere utvendig støy, navigasjon, filholderhjelp og et bra lydanlegg.

25.000 KRONER
Thunder kommer inn som en fabrikkdesignet utstyrspakke til 25.000 kroner som ikke endrer bilens bruksegenskaper, men som med spesielt designede aluminiumsfelger, røde elementer i fronten, sort rulledeksel i aluminium, tydelig markering på sidene av bilen, på sportsbøylen og i dørtersklene, gjør den enda tøffere. Thunder-fargen går også igjen i sømmene i de svarte skinnsetet, på girvelgeren, rattet og på dashbordet.

Thunder leveres bare i «Sea Grey» utvendig farge som priser Thunder til 572.500 kroner. Legg så til motor-/kupevarmer (15.000 kroner) og plusspakke Wildtrack (7700 kroner), som inneholder blant annet adaptiv cruisekontroll, parkeringsassistent og automatisk nær-/fjernlys, og du har en komplett bil til 600.000 kroner inkludert moms.

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS