-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Prøvekjørt: Volvo XC90 B5
9 av 10 nordmenn som kjøper Volvo XC90 går for den ladbare varianten T8. Det er ikke så rart, da denne er både rimeligst og kraftigst. Men kjører du mye langt finnes det et utmerket alternativ.
Først publisert i Bladet BIL nummer 11/2020.
Volvo XC90 fikk en facelift i fjor, en svært moderat en, hvor ny grill og nye farger var høydepunktene. Modellen holder seg rimelig bra, til tross for at den første gang ble lansert i 2014.
På motorfronten er nyhetene større.
Volvo har nylig lansert B5, en mildhybrid-variant med diesel på tanken. Samme motor finnes også i øvrige Volvo-modeller, og erstatter D5. Fordelen er et lavere forbruk og dermed lavere avgifter.
KERBS
De milde hybridene fra Volvo kommer for første gang med produsentens avanserte regenerative bremsesystem (Kinetic Energy Recovery Braking System). Systemet er koblet sammen med bilens eksisterende forbrenningsmotor, og lager med det en ny, integrert og elektrifisert drivlinje, under Volvos nye «B»-emblem.
Volvo hevder at den nye elektrifiserte drivlinjen gir opp til 15 prosent drivstoffbesparelse og utslippsreduksjon i reelle kjøresituasjoner.
Jeg kjørte testbilen strekningen Oslo-Geilo-Oslo på sommerføre, og oppnådde et snittforbruk på 0,68 liter på mila, noe som absolutt må kunne karakteriseres som tilfredsstillende for en stor og tung SUV. En T8 med tomt batteri ville brukt betydelig mer drivstoff.
Det nye bremsesystemet samarbeider med regenereringssystemet, og reduserer drivstoff og utslipp ved å gjenopprette kinetisk energi når føreren bremser.
IKKE AUTOBAHN-JAGER
B5 har en effekt på 235 hk, som nok er tilstrekkelig for de fleste, men det er klart at T8 med 390 hk føles betydelig hvassere. 0-100 km/t-tidene er på henholdsvis 7,6 og 5,8 sekunder.
Volvo er ikke bilen for dem som foretrekker venstrefila på Autobahn. Volvo har som kjent begrenset toppfarten til 180 km/t i alle sine modeller, med sikkerhetsbegrunnelse. Ferdes du mest hjemme, blir det av akademisk interesse.
FORDELENE
Forbruk på langtur er en av fordelene med B5 vs T8, som du spesielt vil merke på vinterføre, at firehjulstrekk-systemet er bedre på førstnevnte. Volvos ladbare hybrider nøler litt når begge motorene skal snakke sammen, noe som kan gi hjulspinn før bilen har fått tenkt seg om.
Den andre fordelen er at lastekapasiteten er større i B5 enn i T8, spesielt med alle syv seter i bruk. Da skiller det over 100 liter i førstnevntes favør (368 liter). Samtidig er tillatt hengervekt 300 kg høyere (2.700 kg).
"STOFFSETER"
Det som var litt uvant, var å sette seg inn i en millionbil med det som ser ut som tekstilseter. Stoffet bedrar, da «Tailored Wool Blend» i realiteten består av ull (30 %) og resirkulert polyester (70 %). Sittekomforten er det ingenting å si på, men det er grunn til å frykte at det lyse interiøret vil bli beheftet med flekker etter en tids bruk. Nulltoleranse for spising og drikking i bilen blir nærmest en selvfølgelighet i et slikt interiør.
Vi mener
B5 bør vurderes for de som ofte kjører lengre strekninger. Da slipper du også «styret» med ledninger.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.