-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Bestselger kommer til Europa
Wuling Mini er den elbilen som utselger Tesla for tiden. Dessuten er den en av verdens billigste. Nå kommer den til Europa via Russland og Litauen.
Hele historien er litt mystisk. Men bildene av en bil de kaller Frese Nikrob UAB på hjemmesidene sine ser ut som tvillingsøsteren til Wulings nåværende bestselger.
Hjemmesiden jeg snakker om tilhører russiske Dartz.
Dem har vi besøkt før – det de gjør er å legge maksimalt av dårlig smak inn i spesialbygde SUV-er bygget for ekstremt rike folk som er redde for å bli skutt på.
Så er historien den at de importere noen deler fra Kina som de lar et verksted i Lithauen, Nikrob, sette sammen, og dermed får de en bil som de hevder er den billigste elbilen i EU.
Les også: 10 på topp blant elbiler
De sier ikke at det er Wuling Mini vi møter, men bildene taler for seg. Og jeg regner med at hvis det virkelig hadde vært noe muffens her, hadde vi allerede hørt om det.
General Motors er sterkt inne i Wuling-bildet, og er det noe Generalen har, så er det en hær av dyktige advokater som raskt slår ned på alt som lukter av copyright-misbruk.
Spesifikasjonene tyder også på et meget nært slektskap til Wuling.
To batteri-størrelser: 9,2 eller 13,8 kWt med inntil 200 kilometer rekkevidde. Motor på 13 kW og en toppfart rett under 100.
Det fortelles at man har lagt på en mer moderne lysutrustning enn den kinesiske halogenen, pluss at uspesifiserte sikkerhets-elementer også er med i Europa-oppskriften.
Det spennende er prisen. I Kina koster originalen rundt 50.000 kroner. Nikroben koster 9.999 euro – omtrent det dobbelte.
Riktignok 2.500 euro mindre enn Dacia Spring, men det er nok ikke tvil om at Daciaen er mere bil.
Det utrolige er – men her må man huske på at Dartz har sitt eget ‘Opulence Department’ – at de også leverer Nikrob i en Super de Luxe-utgave.
Jeg ser ikke helt for meg hvordan (eller hvorfor) man skal lage en slik bil ekstremt luksuriøs. Men deres skal i hvert fall koste oppunder 150.000 kroner.
Da får du blant annet vegan-interiør!
Det er først og fremst bildeling-program og bud-tjenester som har vist interesse for bilen så langt, sier Dartz.