Fremskritt som ikke syns

Det er mulig, kanskje sannsynlig til og med, at dette var den største nyheten for bilens fremtid som ble presentert for noen dager siden. Men det er ikke lett å bli begeistret.

Publisert Sist oppdatert
Nvidia Atlan

Sannsynligvis er det en medfødt mangelsykdom.

Men jeg husker for eksempel tilbake til mange spennende tekniske samlinger i VW/Audi-sammenheng.

Femsylindret motor. Transmisjoner for firehjulsdrift. Merkelige kompressorløsninger. Dobbeltclutchkassen.

Da var det lett å bli begeistret av slikt, men når Ernst Olav Pagel satte i gang ble det ofte litt tungt.

Det var ikke hans skyld. Han var en engasjerende tekniker. Norsk med et språk vi alle forsto. Det var også helt klart at han var i spissen for det han drev på med, og nærmere fremtiden enn noen av de andre vi snakket med.

Pagels tema var nemlig elektronikk. Det han viste oss var smarte, digitale dashbord, stemmestyring og kommando-systemer vi ikke skjønte noe av, motorstyring, prediksjon, OTA-transmisjon …

Problemet var at hans innovasjoner kunne vi ikke se. Vi kunne kanskje tenke oss til tenningsrekkefølgen på den nye femmeren, vi kunne kjenne hvor skarpe tennene var i en ny girkasse, vi kunne til og med fatte at en ny bakaksel var vakker.

Men Pagel hadde ikke noe han kunne vise oss, annet enn et kretskort – og hvor spennende er vel det?

Det burde ha skjedd mye utvikling i hodet mitt på disse 30 årene, men jeg tror at dersom jeg hadde hørt Jensen Huangs (han er toppen hos Nvidia) presentasjon tidligere i uken, hadde jeg fått en Pagel-type følelse igjen.

Noe av det han snakket om var nemlig den nye Atlan som blir etterfølgeren til Xavier som finnes i mange biler i dag, og så om Orin – som imidlertid ikke er kommet lengre enn at den skal debutere i nye Mercedes-modeller i 2023!

Antakelig burde jeg virkelig applaudert da han fortalte om 1000 TOPS der Orin bare hadde 254 og Xaviers stakkarslige 30.

Det jeg prøver å si er at overgangen til elbiler er litt mer enn at vi mister overliggende kamaksler og vanvittige kompresjonsforhold. Det er andre verdier som betyr noe nå.

Og på det området tror jeg at jeg og mine med-idioter melder seg helt ut – jeg skjønner i hvert fall ikke noe. Og det jeg ser ganske tydelig er at de som skjønner dette her, de er nok interessert i veldig mye – men svært sjelden biler.

Men det jeg kan bringe videre er at Atlan, med sine 1000 milliarder regneoperasjoner i sekundet, bringer oss meget nærmere den autonome bilen. Samtidig hever denne prosessoren datasikkerheten opp til et Data-senter nivå.

Jensen Huang sa at i denne enheten hadde de bygget inn alt de kunne om AI, biler, robot, og BlueField-sikkerhet. Her har bilindustrien en plattform den kan regne med i mange tiår fremover, lovte han.

Volvo var en av de første på banen. Samtidig med lanseringen kunne de fortelle at de skulle ta Orin i bruk allerede på den neste XC90-modellen. Og da snakker vi 2022/23 og vi snakker et år før Mercedes-Benz får denne.

– Vi ønsker å samarbeide med de ledende teknologiselskapene i verden for å bygge den best mulige Volvo, sa Henrik Green, Volvos teknologisjef.

– Med denne kan vi heve sikkerheten flere nivåer for våre neste bilgenerasjoner, la han til og jeg regner med at han nå står langt fremme i Atlan-køen.

Det hører med til historien at Automotive-delen av Nvidia virkelig trenger litt turbolading nå. For tiden utgjør omsetningen deres i den sektoren bare 2,9 % av totalen og den falt med 47 % til 111 millioner dollar i det andre kvartalet av inneværende regnskapsår.

Man regner med at Atlan kommer til å bidra godt.

Powered by Labrador CMS