Morand Motors
Morand Motors

Sveitsisk fantasi

Det er sjelden sveitsere tar av. Men med den tradisjonsrike motorbyggeren Morand i spissen planlegges nå en ny hyperbil med inntil 2000 hk.

Publisert Sist oppdatert

Vi er ikke kommet lenger enn til noen identi-kit skisser av den kommende Morand skapningen.

To millioner (euro) sier han at de skal ha for den – så er vi ferdige med det.

Benoit Morand driver et bilsportsentrum sammen med blant andre ex-Lotus Formel 1 høvding Eric Boullier. Le Mans er for eksempel en del av Europas geografi hvor de er godt kjent.

Nå planlegger de en type superbil etter den oppskriften vi vel snart har sett 50 eksempler på.

Men han varierer litt. Dels fordi han i tillegg til en el-modell, der fire motorer skal sørge for til sammen 2000 hester, også planlegger en hybrid der en V10 motor uten pustehjelp skal gi 690 hk og suppleres av en elmotor/generator som er kilt inn mellom motoren og en Xtrack 7-trinns robotisert transaksel.

I tillegg er det to motorer, en for hvert forhjul, som til sammen byr på 440 hk.

Vi er altså i 1100 hk-området her enda en gang.

Morand sier også at de satser på 8C-lading. Hvis han får til det, betyr det at med 350 kW-lader vil elbilen kunne lades på 12 minutter, eller 7 minutter dersom 560 kW ladere har dukket opp i tide.

Det er opplagt at de jobber spesielt mye med elektrisitetsverket.

Det 70 kWt batteriet som skal betjene de 2000 hesters elmotorene skal ikke veie mer enn 400 kg, inkl. kabler og elektronikk og kasse og det hele.

Det MÅ bety en energitetthet godt på bortsiden av det vi finner i dagens Formel E racere – på ca. 180 Wt/kg.

De snakker også om en superkondensator, men la oss vente litt på den.

Gøyalt nok tar de sikte på 300 kilometer rekkevidde – tilsvarende et Grand Prix løp.

De tar også sikte på under 1250 kg for begge versjonene, på tross av at de har valgt et ikke akkurat ultralett materiale til store deler av karosseriet. Amplitex heter det, det er nesten like organisk som karosserimaterialet i den gamle Trabanten.

BComp heter selskapet som har utviklet materialet som er basert på en lin-plante det er mer enn nok av.

Det er litt tyngre enn karbonfiber men har vist seg å tåle krasjtester bedre enn den sprø karbonen. Selskapet ledes av Per Mårtensson, som jobbet med strukturer hos Volvo i Gøteborg i nesten ti år før han startet BComp i Sveits.

Han forteller at sammen med italienske Ycom har de bygget kollisjons-segmenter for formel biler som har vært testet med førsteklasses resultater.

– I en monocoque vil nok Amplitex være tyngre enn karbon, sier han, men som alltid gjelder det å finne riktig balanse mellom de forskjellige egenskapene.

Morand sier at den første hybriden skal rulle i år, og elbilen følge neste år. De skal bygge til sammen 73 biler (hvorfor aner jeg ikke) og splitten mellom el og hybrid vil vel antakelig bestemmes av markedet.

Powered by Labrador CMS