-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Hyper på hydrogen
En engelsk startup har bestemt seg for å bli verdens ledende leverandør av løsninger med hydrogen-drivlinjer. Deres første eksempel på egen kompetanse skal bli en 1.100 hesters (gjesp) hyperbil (dobbeltgjesp).
Viritech heter selskapet, befolket av folk som kan grønn teknologi, hydrogen & brenselceller og som også har noen røtter i motorsport.
De har slått seg ned i MIRAs teknologi-park i Warwickshire – sentrum for alt som het utprøving og testing for engelsk bilindustri siden det startet for offentlige penger i 1946.
Det var der Norman Dawies, Jaguars legendariske testfører holdt på å ta livet av seg i 1972 da et dekk på XK 13 prototypen sviktet i godt over 240 km/t.
Med den bilen hadde han satt runderekord på Mira med 275 km/t – en rekord som sto i 30 år.
Det er med andre ord et sted med både legender og spøkelser Viritech har slått seg ned nå.
Det de utvikler er en bil de kaller Apricale – aner ikke hvorfor – som skal være en klar demonstrasjon av Viritechs brenselcelle-kompetanse. Til en pris av 1,5 millioner pund, sier de.
Den skal altså bli verdens første rene hydrogene hyper-hva-nå-det-betyr -bil og den skal demonstrere hvor overlegen denne teknologien er i forhold til batterielektrisk drift.
Til Autocar sier Matt Faulks, en av selskapets grunnleggere, at med batterielektrisk møter man på to blindveier.
– Jo mer energi du ønsker å lagre, jo tyngre blir bilen. Og:
– Det andre er bruken av ‘problematiske’ materialer i batterier. Og ikke minst gjenbruk. Vi har fremdeles problemer med å ta ut litium slik at det kan brukes om igjen.
Som gammel motorsportmann, sier han, vil han ikke bygge en bil på to tonn. Han vil bygge noe som er morsomt å kjøre.
For å presse vekten beskriver han samtidig grafen-forsterkede gasstanker som blir en del av bilens bærende konstruksjon.
Her har Viritech tatt ut patenter som Faulks omtaler som nøkkelelementer både for Apricale og for fremtidige Viritech-produkter.
Men han legger til at Apricale bare blir starten og at de først og fremst ser mot nyttebilmarkedet, spesielt tunge biler der han ser for seg rekkevidder på rundt 800 km.
De har allerede vist en SUV, Tellaro, som de kaller en referanse-konstruksjon, som viser hvordan relativt lettvekts brenselceller kan tilpasses en større personbil.
– Det er front-motoren i Apricale vi har brukt i hekken til Tellaro, forklarer han.
Og de har allerede vist antydninger av hva de vil gjøre på den tunge siden.
De lover å vise flere referanse-konstruksjoner i år og sier at de skal i gang med dynamisk testing av Apricale neste år.
Det han kaller serieproduksjon skal starte i 2023.