-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
1003 kilometer på én tank
Et fransk team på fire personer satte ny rekord da de kjørte en Toyota Mirai over tusen kilometer på én hydrogentank.
Reisen startet en tidlig maimorgen fra Hysetcos hydrogenstasjon i Orly og endte etter 1003 kilometer. Da var hydrogentanken så godt som tom.
De 1003 kilometerne ble kjørt på offentlige veier, sør for Paris, og distansen og hydrogenforbruket ble verifisert av en uavhengig tredjepart. Ifølge Toyota er det ny verdensrekord.
Grønt hydrogen ble brukt under rekordforsøket, og gjennomsnittsforbruket lå på 0,55 kg/100km.
Nye Mirai tilhører Toyotas andre generasjon av hydrogenelektriske biler. Et mer effektivt brenselcellesystem, i samspill med en bedre aerodynamikk og høyere lagringskapasitet av hydrogen, bidrar til en estimert rekkevidde på rundt 650 km under normale kjøreforhold.
Deretter er det bare å fylle tanken på ny. På en 700-bar fyllestasjon tar det under fem minutter.
Sjåførene benyttet bevisst en svært økonomisk kjørestil for å oppnå rekorden på 1003 km, men utover dette ble ingen spesielle kjøreteknikker benyttet.
Blant de fire sjåførene som satte rekorden var Victorien Errusard, kapteinen og grunnleggeren bak Energy Observer. https://www.energy-observer.org/
James Olden, ingeniør i Toyota Motor Europa, Maxime Le Hir, produktsjef i Mirai og Marie Gadd, PR-sjef i Toyota Frankrike, var de tre andre sjåførene.
Fakta
- Distanse kjørt med en tank hydrogen: 1003 km
- Gjennomsnittlig hydrogenforbruk: 0.55 kg/100km
- Gjenværende rekkevidde (som indikert av bilens informasjonssystem): 9km.