-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hans, hennes, og en for helgen
Aston Martin DB5 er ikke hver dag. Spesielt ikke når det er tre av dem. Spesielt ikke når de heter Vantage til etternavn.
Det er litt av en samling Nicholas Mee & Co. legger ut for salg nå. Tre Aston Martin DB5 fra midten av 60-årene.
Når jeg sier DB5 betyr det i utgangspunktet sjeldne biler. Litt over 1000 ble produsert.
Når jeg sier DB5 Vantage blir de enda mer sjeldne. Det ser ut som det ble bygget 66 slike, derav 60 coupéer.
Med andre ord de åpne, som det er en av i denne samlingen, er enda mer sjelden: 5 slike ble bygget.
Og derved har du oppdaget at den ene stasjonsvognen som er med er enestående.
Han som selger, har bygget opp denne samlingen over de siste 12 årene. Alle bilene har vært restaurert i perioden, de selges ‘som nye’ og hver bil har omfangsrike dokumentasjon og originalitets-bevis.
DB5 er jo den berømte av James Bond-bilene, men Vantage-navnet er mye eldre. Det ble første gang brukt på DB2 på tidlig femti-tall.
I DB5 sammenheng betyr Vantage at man legger på 3 Webere i stedet for originalens 3 SU-forgassere, og endrer profilene på kammen. Dermed får man 325 hk i stedet for de opprinnelige 282 – og en litt mer temperamentsfull oppførsel.
Karosseriet ble designet i Milano, av Touring, og bygget opp i England på Superleggera-basis.
Mer enn 10 % av den samlede DB5-produksjonen var åpne, men merkelig nok begynte de ikke å bruke Volante-navnet før helt mot slutten av serien.
Stasjonsvognen, eller Shooting Brake som den kalles, er egentlig bare et stunt fra Aston Martin-sjefen på den tiden, David Brown. (Hvorfor trodde du modellene heter DB?).
Han var en ivrig jeger med ivrige jaktbikkjer og fikk karosserimaker Harold Radford (opprinnelig Bentley, deretter Mini) til å mekke en bil med enormt bagasjerom til seg selv.
Mekke stemmer kanskje ikke helt. Håndbygget i aluminium.
Noen andre kunder fikk se den, og fikk Radford til å gjenta øvelsen, blant annet Cyril Williams i Wolverhampton. Egentlig en Aston Martin forhandler.
Alle Shooting Brake var opprinnelig coupéer. Men bare Williams sin, den som nå skal selges, var Vantageisert.
De tre bilene skal opptre på en concours på plenen til the Honourable Artillery Company i London tre dager fra i dag.
Fire millioner pund er prislappen. Kanskje Mee får det. En ‘vanlig’ Shooting Brake gikk for 1,5 millioner pund for et par år siden.