-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Jaguar Land Rover tror på brenselceller
Jaguar Land Rover er i ferd med å utvikle en prototyp med brenselceller basert på Defender. Bilen skal på veien i løpet av inneværende år.
Defender FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) prototypen er en brikke i JLRs målsetning og å kunne selge karbon-utslippsfrie biler fra 2036, og være helt karbonnøytrale både på vei og i produksjon i 2039.
Ifølge konsernet vil FCEV-biler som med «eget kraftverk» som produserer strøm fra hydrogen, leve side om side med batterielektriske biler i fremtiden.
Fordelen med hydrogenbiler er at de kan tankes raskt og har tilnærmet like lang rekkevidde under ulike klimatiske forhold. Teknologien er dermed ifølge JLR ideell for større biler med stor rekkevidde, spesielt om de brukes i kalde eller varme klima.
De hevder at antall FCEV-er på veien nesten er doblet fra 2018 – det skal ikke så mye til siden salget har vært mikroskopisk med kun to tilbydere på det europeiske markedet, Hyundai og Toyota. Samtidig hevder de antall hydrogenstasjoner er økt med mer enn 20 prosent.
Jaguar Land Rovers regner med at det kan være så mange som 10 millioner FCEV-er og 10.000 hydrogenstasjoner i drift i 2030, hvilket jeg må medgi høres meget optimistisk ut.
Prosjektet til JLR har støtte fra den britiske stat, og testbilen skal høste erfaring med hensyn til rekkevidde, tanking, tilhengermuligheter og off-road-egenskaper.
– Vi vet at hydrogen vil spille en rolle i transportindustrien i fremtiden og være et alternativ til batterielektriske biler. Testbilen skal hjelpe oss å sanke viktig informasjon på vår vei mot nullutslipp i 2039, sier Ralph Clague som er ansvarlig for hydrogen og brenselceller hos produsenten.