-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Putins prestisje-bil i produksjon
Hvem skulle trodd det? På Genève-utstillingen i 2019 stilte russerne med en ny luksusbil som nesten var for utrolig til å være sann. Nå ser det jommen ut som den er i produksjon.
I Genève var det to modeller. En schwææær og en enda schwææææærere. Utvilsomt med Rolls-Royce i bakhodet.
På bildene fra fabrikken i Elabuga ser vi foreløpig bare én modell – den minste av de to sedanene vi møtte for litt over to år siden.
Senat heter den, 4,4-liters twin turbo der foran med 598 hestekrefter som leverer via en ni-trinns hel-russisk kasse til alle fire hjulene. Nulltilhundre på 5,7 blir vi lovet.
Den første kom av samlebåndet, med Vladimir Putins hjelp, den 31. mai, og det sies at utleveringene har begynt nå. De har hatt et halvt år på å kjøre fabrikken i gang, det første karosseriet var ferdigsveiset den 23. november i fjor.
Russerne er flinke på bokføring, rart vi ikke fikk klokkeslettet.
Mye av produksjonen skjer ved hjelp av Ford-Sollers-fabrikken og deres mannskap.
I et intervju forteller selskapets CEO Adil Shirinov at den eneste av uttalelsene fra Genève de ikke har klart å holde, er prisen. Der var det snakk om 6-7 millioner rubel. Nå ber de om 18 millioner.
Men tross alt – vekslingskursen på en rubel mot NOK er 0,12. Vi snakker altså om drøyt to millioner kroner. Hvor mye Rolls får du for et slikt beløp tror du?
Han fortalte begeistret at det var mulig å utvide kapasiteten fra 5.000 biler per år til 6.000 uten problemer.
SUV-en hans, som sikkert ikke kommer til å ligge noe etter Cullinan eller Bentayga, er også underveis. Han snakket om såpass mange felles deler at modellene også kunne dele båndet og at det derfor ikke ville ta mer enn 18 måneder før Komendant også var på plass.
Det er i stor grad et statsprosjekt dette her. NAMI, som er et statlig forskningssentrum for bilteknologi, eier 63,5 prosent av det hele. Et investeringsfond fra Gulfen eier 36 prosent og Ford-Sollers er inne med 0,5.
Shirinov regnet med at det hele skulle være nedbetalt slik at man kunne gå break even om syv år.
Jeg kan jo like godt tro på det også, for opprinnelig trodde jeg ikke heller at bilen noensinne skulle se dagens lys.