Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT

Porsches raskeste SUV

Porsche har i dag offentliggjort sin nye toppmodell blant SUV-ene – Cayenne Turbo GT. Med en prislapp på tre millioner blir den nok et sjeldent syn på norske veier.

Publisert Sist oppdatert

Jeg ville nok valgt en 911 eller en 718 om jeg skulle prioritere banekjøring, men det er nettopp baneegenskapene som er perfeksjonert i Porsches nye Cayenne Turbo GT.

Vi har allerede fortalt hvor raskt den kan ta seg rundt Nordsløyfa med en erfaren sjåfør bak rattet, men nå får vi for første gang vite navnet og se bilen helt ribbet for den lette kamuflasjen rekordbilen var utstyrt med.

Cayenne Turbo GT har en turbomatet V8 som varter opp med 640 hestekrefter og maks dreiemoment på 850 Newtonmeter. Det er en økning på 90 hk og 80 Nm sammenlignet med en ordinær Cayenne Turbo.

Null til hundre på 3,3 og toppfart på 300 betyr forbedring med 0,6 sekunder og 14 km/t.

Cayenne Turbo S E-Hybrid har enda flere hester, men en tung batteripakke gjør at denne har et vekthandicap og derfor ikke matcher den nye toppmodellen med hensyn til ytelser. På den annen side er den nesten 800.000 kroner rimeligere takket være statens sponsing av ladbare hybrider.

Cayenne Turbo GT skal kun leveres som fireseters coupé og har alle tilgjengelige chassis-systemer som standard. Den har også et unikt oppsett av chassis, motor og girkasse og ligger 17 mm nærmere asfalten enn Cayenne Turbo Coupé.

Forhjulene er en tomme bredere enn på Cayenne Turbo og den negative camberen er økt med 0,45 grader slik at de nye spesialdekkene, 22-tommers Pirelli P Zero Corsa utviklet spesielt for denne bilen, får en større kontaktflate.

Stoppegenskapene ivaretas av keramisk kompositt bremser (PCCB) og den unike sportseksosen med sentrale enderør er laget av titan for lavere vekt og et helst spesielt lydbilde.

Lakken på den grå bilen heter Arctic Grey og er blant spesialfargene bilen kan bestilles i. Spesialdetaljer på Cayenne GT er blant annet en spesiell front med en markant spoilerleppe og større luftinntak, tak i karbonfiber og sorte hjulbuer og sideskjørt.

Hekkspoileren er forlenget med 25 mm og øker marktrykket med 40 kg ved høye hastigheter. Bilens diffuser er også utført i karbonfiber og omslutter to godt synlige enderør med solid diameter.

Innendørs er det Alcantara som dominerer. Sportssetene foran har 8-veis justering og bak er det to separate sportsseter med god sidestøtte. Som en selvfølge i alle Porsches sportsbiler har rattet en gul markering på klokka 12.

I forbindelse med Cayenne Turbo GT lanserer Porsche også sitt nye PCM 6.0 infotainment-system. Det inkluderer selvsagt Apple CarPlay, men er for første gang også kompatibelt med Apple Music og Apple Podcast, og selvsagt også Android Auto.

Porsche Cayenne Turbo GT er bestillingsklar nå med norsk pris fra 2.991.900 kroner. Velger du den ladbare Turbo S E-Hybrid er startprisen «bare» kr 2.202.900. Mellomlegget holder nesten til en Cayman eller Boxster.

Powered by Labrador CMS