Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar
Klein Vision AirCar

Flybil mot nye høyder

Personlig syns jeg de egner seg best i tegneserier, men i årevis har entusiaster forsøkt å bygge biler som konverteres til fly. Her er nok et eksempel.

Publisert Sist oppdatert

Klart det kunne være kjekt, når du kommer til flyplassen, å fortsette rett ut på rullebanen og ta av i stedet for å kjøre inn i et dyrt parkeringshus.

Den slovakiske professoren Stefan Klein har brukt drøyt 20 år på å utvikle sin egen flybil, og nå begynner det å bli dreis på greiene hans.

Forrige uke fløy han sin AirCar Prototype 1 fra Nitra til Bratislava International Airport – en strekning på snaue ti mil som professoren gjorde unna på en drøy halvtime før han fortsatte langs landeveien inn til hovedstadens sentrum.

Klein har erfaring fra Audi, Volkswagen og BMW og jobbet en periode i det slovakiske selskapet Aeromobil som vi har omtalt tidligere sammen med et par andre potensielle konkurrenter, før han startet sitt eget selskap – Klein Vision – sammen med partner Anton Zajac i 2017.

Flybilen er en toseter som automatisk konverteres fra det ene formålet til det andre på under tre minutter ved å trykke på en knapp.

Prototype 1 er utstyrt med en 160-hesters BMW-motor, fast propell og ballistisk fallskjerm som er i stand til å sørge for en myk landing om uhellet skulle være ute.

Bilen har tilbakelagt over 40 timer testflyging i høyder opp til 8200 fot med maks cruising-hastighet på 190 km/t.

En ny Prototype 2 er under utvikling og vil danne grunnlag for produksjonsutgaven. Denne har en motor på 300 hester og en mer avansert propell som skal gi hastighet på 300 km/t og en rekkevidde på 1000 kilometer.

Målet er å få doningen ned i en vekt på 800 kg, noe som nok byr på tøffe utfordringer når man skal innfri strenge sikkerhetskrav på så vel vei som i luften.

Klein Vision har ikke antydet verken pris eller salgsstart, men selskapet lover allerede at det kommer en fireseter med to motorer som er i stand til å lande på vann senere. Ambisjoner er det med andre ord lite å utsette på.

Powered by Labrador CMS