-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Moderne fortolkning av legende
Det er ikke vanskelig å se at legendariske Audi Quattro har vært i tankene når E-Legend designet sin EL1.
Karaktertrekkene fra den klassiske Gruppe B rallybilen Audi Sport Quattro er lett gjenkjennelige i bilen fra den tyske startupen E. Så holder de da også til i nabolaget til Audi-byen Ingolstadt.
Det skal forresten bli spennende om de får lov å bruke betegnelsen E-Legend – Peugeot viste jo i 2018 et vakkert konsept med nettopp det navnet.
Som du sikkert har gjettet ut fra betegnelsen ligger det ingen femmer under panseret her, i stedet er bilen drevet av tre elmotorer med en samlet effekt på 600 kilowatt (815 hk).
Det antydes null til hundre på 2,8 sekunder og til 200 på under ti. Toppfarten oppgis til 255 km/t.
Bilen er utstyrt med en batteripakke på 90 kWt som skal gi rekkevidde på omlag 400 kilometer, forutsatt behersket bruk av gasspedalen. Den kan hurtiglades ved 150 kW.
Ønsker du å ta den helt ut på Nordsløyfa, er situasjonen en helt annen – der har du ifølge E-Legend strøm nok til minst to runder, eller drøyt 40 km.
Bilen har en oppgitt vekt på 1680 kg som er lett for en elbil med så stor batteripakke og er på nivå med for eksempel en Ford Mustang. Den moderate vekten skyldes bruk av CFRP karbonfiber-forsterket plast) i så vel eksteriør som interiør.
Som vi ser av det ene interiørbildet er bilen også ribbet for alt unødvendig for å holde vekten under kontroll. Utvendig speilhus er erstattet av kameraer og skjermer – et bidrag til økt aerodynamikk.
Selskapet planlegger å håndbygge 30 biler – hver med en prislapp på 890.000 euro. Etter hvert som pengene strømmer inn, planlegger de å supplere med flere modeller med betegnelser EL2 og EL3.
Planen er å ha klar en prototyp av EL1 en gang i 2022.