Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Morgan Plus Four CX-T

Klassisk Morgan i trials

Klassisk Morgan i trials

Klassisk Morgan i trials

Klassisk Morgan i trials

Klassisk Morgan i trials

Klassisk Morgan i trials

En Morgan for villmarken

Morgan lanserer nå en spesialutgave for de som foretrekker annet enn asfalt som underlag for utfarten.

Publisert Sist oppdatert

Opplaget er begrenset til åtte eksemplarer, så trolig er alle solgt før du rekker å lese dette. Som navnet indikerer er Plus Four CX-T basert på Morgan Plus Four, men den har egenskaper du normalt ikke finner hos den tradisjonsrike sportsbilprodusenten.

Ifølge Morgan er spesialutgaven inspirert av de mange spesialutgavene Morgan-eiere har bygget opp gjennom årene, de første konkurranse-bilene skal ha blitt bygget allerede i 1911 for deltagelse i såkalt trials.

– Morgans designteam har tegnet moderne terrengbiler basert på eksisterende modeller i en årrekke. For halvannet år siden var våre investorer og CEO Steve Morris i studioet og kommenterte at det ville være utrolig morsomt å få bygget en av disse, sier designsjef Jonathan Wells.

Etter lanseringen av Plus Four i 2020 tok Morgan kontakt med Rally Raid UK – et selskap som har bygget en rekke spesialbiler for deltagelse i blant annet Dakar Rally.

Bilen bygges ved Morgan-fabrikken i Malvern og sendes deretter til Rally Raid for prepping.

Eksteriøret i spesialutgaven er designet for å bære mest mulig bagasje og utstyr samtidig som det skal gi fører og passasjer best mulig beskyttelse under mer ekstreme forhold enn det en Morgan normalt utsettes for.

Mest tydelig ses ombyggingen bak med der panelet er erstattet av et utstyrs-rack med unike sidepaneler som skal sende tankene til de klassiske fireseterne fra Morgan.

Racket inneholder to solide og vanntette kofferter, en verktøykasse, to 11-liters kanner og to reservehjul. Annet nødvendig utstyr for lengre ekspedisjoner kan også monteres.

Hjulopphenget er spesialdesignet for en bakkeklaring på 23 centimeter, og front og hekk er tilpasset for å kunne passere hindringer i terrenget. Under bilen sitter fem beskyttelsesplater for å ivareta motor og understell.

Firehjulsdriftsystemet er BMWs xDrive-system med elektronisk differensial som er kalibrert for bruk i denne bilen.

Føreren kan velge mellom tre modi avhengig av underlag og kjørestil. Innstilt på «Road» er diffen helt åpen mens den i «All-Terrain» fordeler rundt 45 prosent sperre på bakhjulene. «All-Terrain Extreme» låser bakdiffen og fordeler like mye moment til begge bakhjulene.

Morgan Plus Four XC-T har en prislapp på 170.000 pund pluss lokale avgifter og skal som nevnt kun bygges i åtte eksemplarer.

Powered by Labrador CMS