-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Campingvogn med skyv
Dethleffs har vært på testtur i Alpene med en smart oppfinnelse de er i ferd med å utvikle – en campingvogn med egen elmotor.
Mens muligheten for å trekke tilhenger har vært meget begrenset for de tidligste elbilene, kommer det nå stadig nye modeller som tilbyr denne løsningen. Utfordringen er at en tung tilhenger reduserer bilens rekkevidde dramatisk – kanskje med så mye som femti prosent.
Dethleffs som er en stor tysk produsent av campingvogner og bobiler har tatt denne utfordringen på strak arm, og sammen med Erwin Hymer Group og ZF viste de i 2018 en potensiell løsning – E.Home Caravan – en vogn med innebygget elmotor.
Nå har de nylig gjennomført en testtur på krevende alpeveier, og resultatet er så oppløftende at de lover å gå videre med prosjektet selv om det fortsatt gjenstår en del hindringer.
Turen gikk over en strekning på 386 kilometer på krevende fjellveier – en populær rute for mange campingentusiaster. Målet var å bevise at man ved hjelp av elmotor i vognen kunne opprettholde trekkvognens opprinnelige rekkevidde.
Reisen startet ved Dethleffs fabrikk i Allgaü, gikk over Fern Pass og fortsatte langs motorveiene A12 og A13 over Brennerpasset. I Italia gikk ferden videre langs A22 gjennom Bozen og Trento til Riva på den nordlige bredden av Gardasjøen.
Før start var batteriene på bilen og campingvognen fulladet. Det ble tidlig klart at den elektrisk drevne vognen ikke bare hadde positiv innvirkning på rekkevidden, men også på sikkerhet og komfort.
I motorvei-hastighet på 80-84 km/t og en snittfart på 62,3 km/t nådde ekvipasjen Brennerpasset, 200 km fra utgangspunktet og 180 km fra destinasjonen, med over femti prosent kapasitet på begge batteripakkene.
Etter seks timer og 12 minutter og 386 kilometer med alpeveier kom trekkvogn og E.Home trygt frem til Riva uten en eneste ladestopp. Faktisk hadde begge batteripakkene fortsatt litt energi i reserve.
Trekkvognen hadde brukt totalt 82 kWt mens vognen brukte 74 kWt på den krevende reisen.
Som sagt gjenstår det fortsatt noen utfordringer før E.Home kan settes i produksjon. Prototypen benytter to batteripakker, hver med en kapasitet på 40 kWt – en foran og en bak akselen. Disse har en samlet vekt på 600 kg.
Testene viste at dette er tilstrekkelig strøm til en krevende tur med stor høydeforskjell.
For å holde vektøkningen for motor og batteri på under 400 kg, planlegger Dethleffs å benytte batterier med mindre kapasitet i en eventuell produksjonsutgave.
De vil forholde seg til maks tilhengervekt på mellom 1200 og 1800 kg som er hva de kraftigste elbilene på markedet i dag kan trekke.
Batteriene på prototypen lades på samme måte som moderne elbiler med en vegglader hjemme eller en hurtiglader langs veien, og vognen er utstyrt med en Type 2 CCS-terminal. AC-lading med inntil 7,2 kW og DC-lading med inntil 50 kW er mulig.
På campingplassen kan vognen lades fra 230-volts anlegg med minst 10 A, noe som gir en ladekapasitet på 2,1 kW slik ar batteriet fylles på 24 timer.
De innebygde batteriene kan også levere strøm til vognens andre fasiliteter, som komfyr og varmtvannsbereder, så man slipper å bruke gass.
ZF har utviklet drivlinjen i E.Home som består av to elmotorer, hver med kontinuerlig effekt på 30 kW (90 kW maks) og maks dreiemoment på 90 Nm.
En annen utfordring er at det i dag ikke eksisterer noe europeisk regelverk for campingvogner med elektrisk motor, men Dethleffs samarbeider med andre organisasjoner for å få dette på plass.