Volvo C40 i Oslo. (Foto: Øivind Skar)
Volvo C40 i Oslo. (Foto: Øivind Skar)
Volvo C40 i Oslo. (Foto: Øivind Skar)
Volvo C40 i Oslo. (Foto: Øivind Skar)

Elektrisk Volvo C40, men kun på nett

Hvis du ikke orker å vente til nærmere jul med å se Volvo nyeste, C40, er det bare å møte opp på Aker Brygge i Oslo. Der står den i fjordblå lanseringsfarge for å gjøre seg lekker for dem som synes XC40 blir for kantet og "gubbete".

Publisert Sist oppdatert

C40 handler først og fremst om å dra mer ut av den elektriske XC40-plattformen ved å ta kjent teknikk og justere karosseriet fra SUV til crossover, uten å gå på bekostning av ytelser eller evne til å ta seg fram på dårlig vedlikeholdte veier.

XC40-plattform betyr styggrask bil med 4WD, 408 hk/660 Nm. I C40 ofres kun takhøyde i baksetet på designets alter.

C40 pakkes kun i Pro utstyrspakke som blant annet betyr:

    VarmepumpeElektrisk førerstol med minneTåkelysAktive hovedlys LEDDriver Assistanse (ACC)Driver Awareness (Blis)Elektrisk justering av passasjerstolElektrisk nedfellbare nakkestøtter bakParkeringskamera 360Harman Kardon lydanlegg

    Kun dette står på tilvalgslisten:

      Oppgradering fra 19 til 20 tommer store hjul (5.200 kroner)Tonede ruter (3.360 kroner)Tilhengerfeste (9.520 kroner)

      C40 trekker 1800 kg tung henger, hvilket betyr at tilhengervekten også oppgraderes på XC40.

      Viktigst med C40 vil likevel være salgsformen ved at Volvo aktivt henvender seg til kjøpere som foretrekker å gjøre bilhandelen fra sofaen og gjerne på tider forhandleren ikke holder åpent.

      Sånn sett blir C40 bare tilgjengelig på nett og like gjerne via abonnement med ned til tre måneders bindingstid som et høyst reelt alternativ til kjøp.

      Pris starter fra 545.000 kroner pluss frakt og levering, mens abonnementsprisen begynner på 6.890 kroner per måned. I kjøp koster C40 således bare 5000 kroner mindre enn tilsvarende utstyrt XC40.

      C40 leveres med veganskinn til erstatning for naturskinn for å komme kravet om dyrevelferd i møte.

      Fra fabrikk leveres C40 med M+S-merkede dekk, som litt flåsete sagt betyr helårsdekk. Merkingen gjør dekkene lovlig på norsk vinterføre, men Volvo i Norge er godt kjent med diskusjonen rundt kontinentale M+S-merkede dekk og oppfordrer kundene til å velge vinterdekk med nordisk gummiblanding.

Volvo C40 Recharge Twin Pro Pris:Kr. 545 000MotortypeElektriskMotor foran204 hk/330 NmMotor bak204 hk/330 NmSamlet ytelse408 hk/660 NmBatteri75,0 kWtLading DC/AC150/11 kWDrivlinje1A, firehjulsdrift0-100 km/t4,9 sekunerToppfart180 km/tCO2/NOx0 g/kmStrømforbruk18,8 kWtRekkevidde (WLTP)420 kmDimensjoner (L/B/H)431/185/158 cmAkselavstand270 cmBilvekt2185 kgBakkeklaring17,6 cmTilhengervekt1800 kgBagasjerom foran31 literBagasjerom bak413 - 1342 literGaranti/km5 år/100 000 kmBatterigaranti/km8 år/160 000 kmMiljøklasseAEuro NCAPIkke testetKilde: Produsent/OFV
Powered by Labrador CMS